Henkel heeft onder meer dankzij sterke prestaties in de opkomende markten de omzet en winst in 2015 flink zien stijgen. Ook dit jaar mikt de Duitse consumentengoederenreus op een verdere omzetstijging.
18,1 miljard euro omzet
Topman Kasper Rorsted omschreef 2015 als een “uitzonderlijk goed jaar”: “Wij realiseerden een dubbelcijferige groei in omzet, winst én winst per aandeel”. Henkel, dat onder meer wasmiddelen (Persil), verzorgingsproducten (Schwarzkopf) en lijmen (Pritt, Pattex en Loctite) fabriceert, zag zijn omzet vorig jaar 10,1% stijgen tot 18,1 miljard euro.
Op autonome basis en exclusief wisselkoerseffecten steeg de verkoop met 3%. Het gros van die groei kwam op naam van de groeilanden: daar steeg de omzet op autonome basis met bijna 8%. Henkel realiseert intussen bijna de helft van zijn jaaromzet in die opkomende markten. Al was er “ook autonome omzetgroei in de volwassen markten”, zo benadrukt het concern.
Dividend verhoogd
De operationele winst steeg met 12,9% naar 2,9 miljard euro en de winst per aandeel (aangepast voor eenmalige posten en reorganisatiekosten) dikte aan met 11,4% naar 4,88 euro. En dus mogen ook de aandeelhouders een extraatje verwachten: Henkel stelt een dividend in het vooruitzicht van 1,47 euro per aandeel, dik 12% hoger dan een jaar eerder.
Afscheidnemend CEO Kasper Rorsted ‑ hij wordt later dit jaar CEO van Adidas ‑ verwacht dat in het huidige jaar het economische en politieke klimaat “uitdagend blijft”. Hij rekent niettemin op een gelijkaardige “autonome omzetgroei van 2 tot 4%”. De aangepaste winstmarge zal naar verwachting 16,5% bedragen.