Reckitt Benckiser heeft vorig jaar de hoogste omzetgroei ooit opgetekend, met dank aan Dettol en het coronavirus. De groep herbekijkt nu zijn merkenportfolio om het momentum te behouden: Scholl vliegt alvast de deur uit.
Dettol werd wereldmerk
Ontsmettende schoonmaakmiddelen hadden het jaar van hun leven, en daardoor ook FMCG-producent Reckitt Benckiser. De groep, die onder andere Dettol en Lysol maakt, haalde een omzet van 14 miljard pond (16,3 miljard euro) en was daarmee goed voor een vergelijkbare groei van 11,8%. Het was de sterkste stijging sinds het ontstaan van de fusiegroep in 1999, weet de Financial Times.
De verkoop van hygiëneproducten steeg met een vijfde, vooral omdat bedrijf Dettol en Lysol op 41 nieuwe markten introduceerde tijdens de pandemie, maar ook andere categorieën deden het goed. Zo zag het immuniteitssupplement Airborne zijn omzet meer dan verdubbelen.
Wat na de pandemie?
Al is de vraag wat er voor de producent, die ook eigenaar is van de Nurofen-pijnstillers en Durex-condooms, na de coronapandemie komt. Net zoals veel analisten en beleggers verwacht de groep enige normalisatie: Reckitt Benckiser gaat in 2021 voor een bescheiden omzetgroei van 0 tot 2%, omdat het moeilijk wordt de recordcijfers van vorig jaar te verbeteren.
Voor de pandemie sukkelde de groep eveneens jarenlang met trage groei en operationele moeilijkheden. Nieuwe CEO Laxman Narasimhan wil daar nu verandering in brengen en ziet 2020 als een kantelpunt. De topman wil van de gelegenheid gebruik maken om de activiteiten te reorganiseren en zegt “doortastende maatregelen” te nemen.
Scholl out, Biofreeze in
Het bedrijf kondigt meteen een strategische herziening aan van zijn Chinese babyvoedingsactiviteiten. In 2020 moest de groep op die tak liefst 985 miljoen pond afboeken. Ook verkoopt Reckitt Benckiser het voetverzorgingsmerk Scholl aan private-equitygroep Yellow Wood Partners.
In omgekeerde richting breidt de Dettol-maker zijn portfolio uit met het pijnverlichtingsmerk Biofreeze en de vrouwelijke hygiëneproducten van Queen V. Ondertussen zet de groep eveneens in op B2B-activiteiten, met onder meer deals om het bekende stadion van Wembley te desinfecteren. “We verwachten dat 2021 een jaar van verdere strategische vooruitgang wordt en we blijven erop vertrouwen dat we onze middellangetermijndoelstellingen zullen halen”, besluit Narasimhan.