Omzet daalt met 2 procent
Analisten hadden voor Coty een omzet van 999 miljoen dollar (net geen 900 miljoen euro) voorspeld, terwijl Coty een omzet van 1,02 miljard dollar (915 miljoen euro) ophaalde. Ook al deed het bedrijf het dus licht beter dan de verwachtingen, toch was het nog steeds een daling van 2,1 procent. Het is wel de eerste keer in vijf kwartalen dat Coty het beter doet dan de verwachtingen.
Ook de winst was hoger dan de voorspellingen van de analisten: Coty haalde een nettowinst van 21 miljoen dollar (19 miljoen euro) oftewel een winst van 5 cent per aandeel. De winst voor eenmalige kosten en inkomsten kwam uit op 8 cent per aandeel, terwijl analisten hadden gemikt op een winst van 7 cent per aandeel. Een jaar eerder was er nog een verlies van 316,9 miljoen dollar, die toe te schrijven was aan een bijzondere waardevermindering.
Bij Coty is de omzet van de cosmetica-activiteiten het voorbije kwartaal met 13 procent gestegen, terwijl de verkoop van parfums met 10 procent daalde. Voor de eerste keer was cosmetica dan ook de grootste sector voor Coty, dankzij de overname van 43 merken van sectorgenoot Procter & Gamble. Coty zal daarvoor 12 miljard dollar (11 miljard euro) betalen, maar krijgt daardoor onder andere merken als Wella en Clairol in handen. De grootte van het bedrijf zal na de overname in één klap verdubbelen. Het hoopt ook grotere stappen te kunnen zetten in nieuwe, opkomende markten.