Cosmeticaconcern Coty, dat gebukt gaat onder een zware schuldenlast, verkoopt een deel van zijn ‘professional beauty’-divisie, waaronder het bekende merk Wella, aan investeringsmaatschappij KKR.
Apart bedrijf
De beauty-tak van Coty, met Wella (haarlak) en OPI (nagellak) als bekendste merken, stond al langer te koop. Onder meer de multinationals Unilever en Henkel werden genoemd als mogelijke overnemers, maar gisteren raakte bekend dat er een akkoord is bereikt met private-equitygroep KKR over een deal van 4,3 miljard dollar (vier miljard euro).
Daarvoor krijgt KKR een belang van 60% in onder meer Wella, Clairol en OPI, die worden afgesplitst van de rest van de beauty-divisie van Coty en als zelfstandig bedrijf verder gaan. KKR zal verder ook 750 miljoen dollar (700 miljoen euro) investeren in Coty in de vorm van converteerbare obligaties. In ruil krijgt de investeerder twee zitjes in de raad van bestuur van het cosmeticabedrijf, schrijft IEX.
Schulden
Coty gaat gebukt onder een enorme schuldenlast sinds het vijf jaar geleden een belangrijk pakket schoonheidsproducten overnam van Procter & Gamble. Daar betaalde het destijds zowat twaalf miljard dollar voor, schrijft De Tijd. Intussen vallen de verkoopcijfers van de divisie echter al enkele kwartalen na elkaar terug.
Ook de coronacrisis treft het cosmeticabedrijf bijzonder hard: in de eerste drie maanden van het jaar liepen de opbrengsten terug met 23%, meldt CNBC.