Nog geen vijf jaar nadat Burberry zijn parfumactiviteiten onder eigen beheer bracht, besteedt het Britse luxemerk zijn parfumbusiness alweer uit. De Amerikaanse specialist Coty neemt vanaf oktober de populaire My Burberry, Mr Burberry en andere parfums van het merk onder zijn hoede.
Miljoenendeal
Nog geen vijf jaar geleden zegde Burberry zijn bijna 20-jarige licentiedeal met Interparfums op om zijn parfumbusiness ‑ goed voor zo’n 17% van de omzet ‑ in eigen handen te nemen. Nu kondigt het Britse luxemerk een deal met het Amerikaanse Coty aan. Coty is de wereldleider op de parfummarkt sinds de overname van de P&G-beautymerken in de zomer van 2015.
“Samenwerking met een wereldwijde partner van die omvang en met die expertise zal ons helpen om de volgende fase in de ontwikkeling van Burberry Beauty op te starten en de business opnieuw te laten groeien”, zegt Burberry-topman Christopher Bailey, die in juli wordt opgevolgd door Marco Gobbetti, ex-CEO van het Franse luxemerk Céline (uit de LVMH-stal). Bailey zal zich vanaf dan opnieuw enkel bezighouden met het creatieve werk.
Met de deal is een bedrag van circa 225 miljoen dollar gemoeid (inclusief de overname van de huidige stocks). Daar komen dan ook nog elk jaar royalties op de verkoop bovenop. De deal gaat in oktober van dit jaar van start: vanaf dan zal Coty niet alleen de parfums maar ook de cosmeticaproducten van Burberry ontwikkelen, produceren en commercialiseren.