“Moeilijke omstandigheden in een snel wijzigende markt”
Colgate-Palmolive wil wereldwijd zes procent van de 38.600 banen schrappen tegen 2016, waarvan 103 in België. In Milmort sluiten de parfumerie-afdeling en het onderzoekscentrum, dat volgend jaar zijn 35e verjaardag zou vieren. Daarbij gaan respectievelijk 21 en 56 banen verloren gaan, maar ook op de bedrijfszetel in Brussel staan 26 jobs op de helling.
De directie verwijst zelf naar de “moeilijke omstandigheden in een snel wijzigende markt” en wil de besparingen gebruiken om in zijn merken te investeren. “We wisten dat de groep aan een wereldwijd herstructureringsplan werkte”, zegt Régine Marbaise van de christelijke bediendebond CNE, die desondanks niet verwachtte dat Milmort volledig zou moeten sluiten.
Voor het Luikse Milmort komt daarmee – vroeger dan verwacht – een einde aan een geschiedenis van opeenvolgende reorganisaties en herstructureringen. Die begon in 1991 met de sluiting van de toenmalige zeepfabriek. Sinds het begin van deze eeuw verdwenen er meer en meer banen, met als voorlopig dieptepunt de herstructurering van 2007, waarbij zestig procent van de medewerkers zijn baan verloor. In juni 2013 is het liedje van Colgate-Palmolive in Luik dan definitief uitgezongen.