Onder de naam Sources heeft Carrefour in Parijs een cosmeticawinkel geopend. Transparantie over de samenstelling van de producten staat centraal in het concept: meer dan 75 controversiële ingrediënten zijn geweerd uit het aanbod.
Clean Beauty
De eerste Sources opende vandaag in het hart van de trendy wijk Marais. De winkel biedt een selectie van 170 merken, waarvan alle aangeboden producten werden gescreend door het wetenschappelijke team achter de Clean Beauty-app. Die identificeert controversiële producten en andere allergenen in cosmetica en legde een lijst aan van 75 gangbare, maar controversiële ingrediënten, zoals bijvoorbeeld parabenen en aluminium. Alle producten met die ingrediënten zijn uit de schappen van Sources verbannen. “Na de prijs is de samenstelling van de schoonheidsproducten het tweede aankoopcriterium voor de klanten”, zegt Pascal Clouzard, directeur van Carrefour Frankrijk, aan LesEchos.
Het aanbod is evenwel niet beperkt tot biologische producten: er is ook plaats voor L’Oréal, Maybelline, Petit Marseillais, Nuxe en Filorga. Verder zijn er een hele reeks jonge merken te vinden, zoals Marlie (100% biologische haarverzorging) of Kadalys (producten op basis van bananen). In totaal zijn er 3.400 referenties beschikbaar. Daarnaast huisvest Sources ook een aantal diensten zoals een een kapper en een schoonheidssalon.
“Het is een test op een nieuw marktsegment. Als het werkt, zullen we een keten ontwikkelen via een logica van franchises”, geeft Clouzard aan. Er zijn al plannen voor een tweede vestiging. Carrefour is niet de eerste die een nieuw concept test: Casino en L’Oréal openden vorig jaar ‘… Le drugstore parisien’, die een combinatie van schoonheidsproducten, geneesmiddelen, een klein assortiment gezonde snacks en allerlei diensten aanbiedt.