Het Franse L’Oréal is exclusieve gesprekken gestart met het Braziliaanse Natura Cosméticos over de verkoop van winkelketen The Body Shop. Die moet de Franse groep maar liefst een miljard euro opleveren.
Veel interesse
L’Oréal heeft The Body Shop al sinds 2006 in handen, maar besloot in februari van dit jaar dat het tijd was om de keten te verkopen vanwege de mindere resultaten de voorbije jaren. Vorig boekjaar daalde de omzet bij The Body Shop met 2%, terwijl die van de hele groep net met 2,3% steeg.
Een gebrek aan geïnteresseerde partijen was er alvast niet, want private-equitybedrijven zoals CVC, Carlyle en Advent, en de Chinese holding Fosun zagen wel iets in de cosmeticaketen. Nu lijkt het er echter op dat het Braziliaanse Natura Cosméticos, dat net als The Body Shop gespecialiseerd is in de verkoop van natuurlijke verzorgingsproducten, aan het langste eind trekt. Vandaag zouden er immers exclusieve gesprekken opgestart zijn tussen de twee partijen.
De Braziliaanse groep heeft volgens bronnen dicht bij de zaak een bod gedaan van een miljard euro. Dat was ook het bedrag dat L’Oréal voor ogen had, maar dat volgens experten niet echt realistisch was. Het lijkt er nu op dat de Franse groep toch zijn gelijk haalt en zo zijn oorspronkelijke investering in één klap weet terug te verdienen.
Tweede grootste in Brazilië
Het bod van Natura Cosméticos wordt nu voorgelegd aan het personeel van The Body Shop en moet goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten van Brazilië en de Verenigde Staten. Als alles goed verloopt, is de overname dit jaar afgerond.
Natura Cosméticos is geen grote naam in onze contreien, maar is in Brazilië de twee grootste speler op de markt, na O Boticario. The Body Shop van zijn kant beschikt momenteel over meer dan 3.000 filialen in 66 landen.