Birchbox, een start-up die een abonnementsdienst aanbiedt voor schoonheidsproducten, gaat zijn expansieplannen een tijdje in de ijskast steken. Het heeft immers een gebrek aan fondsen en kampt met de concurrentie van andere bedrijven.
Geen expansie naar China
Bij Birchbox hadden ze nochtans grote plannen voor de nabije toekomst: zo was het bedrijf van plan om drie fysieke winkels te openen in de Verenigde Staten en werd er werkt gemaakt van expansie naar markten als China. Daar komt nu echter niets van in huis, omdat er te weinig geld voorhanden is. Birchbox had J.P. Morgan Chase ingeschakeld om nieuwe investeerders te vinden of een overnemer, maar gesprekken met kandidaten leverden uiteindelijk niets op.
Het is ondertussen al twee jaar geleden dat Birchbox nog eens een grote investering binnen haalde. Toen kreeg het 60 miljoen dollar (53 miljoen euro) toegestopt, wat de waarde van het bedrijf op 485 miljoen dollar (430 miljoen euro) bracht.
Manier van werken aangepakt
Investeerders zijn dan ook minder snel geneigd om nog veel geld te pompen in start-ups, om zo een snelle expansie te forceren. Daardoor moeten start-ups zich sneller focussen op het maken van winst. “Het draait volledig om tonen dat je het bedrijf op een winstgevende wijze kan leiden en dat heeft ons gedwongen om de manier waarop we werken en waarop we geld uitgeven volledig te veranderen”, zegt CEO Katia Beauchamp aan The Wall Street Journal.
Bovendien heeft Birckbox te kampen met flink wat concurrentie van andere bedrijven: zo heeft Ipsy uit Californië momenteel al 1,5 miljoen abonnees, terwijl Birchbox het moet stellen met 1 miljoen klanten.
Naast het opbergen van de expansieplannen verdwenen er bij Birckbox ook 50 van de 300 werknemers en werd het hoofdkantoor in New York teruggebracht van twee verdiepingen naar één verdieping.