Prijsafspraken blijken uit onderzoeksrapport
De feiten gaan terug tot 2007, toen door de Belgische concurrentie-autoriteit een onderzoek werd ingesteld naar prijsafspraken onder de grote Belgische distributieketens rond parfums en verzorgings- en huishoudproducten. Deze zouden, in samenspraak met de merkproducenten, in onderlinge afspraak de prijzen hebben verhoogd van verschillende artikelen.
De zaak kwam aan het licht toen producent Colgate Palmolive in 2006 de klokken luidde bij de mededingingsraad, om zo zelf de straf te ontlopen. De Raad van Mededinging ging op onderzoek uit en dat onderzoek besloot in 2012 dat er inderdaad sprake was van illegale prijsafspraken.
Eind september dit jaar werd vervolgens het onderzoeksrapport, met deze conclusies, aan de supermarktgroepen bezorgd. Als de concurrentie-autoriteit nu overgaat tot een definitieve uitspraak, kan het geldboetes opleggen tot 10% van de totale omzet van de betrokken bedrijven.
Onwettige huiszoekingen
Colruyt heeft deze week echter een klacht ingediend bij het hof van beroep, omdat de huiszoekingen die zijn gebeurd in het onderzoek niet volgens de regels zouden verlopen zijn. De distributeur wil de huiszoekingen dan ook onwettig laten verklaren, waardoor het onderzoeksrapport niet aan de Raad van Mededinging zou mogen worden overgeleverd en er dus geen uitspraak kan komen.
Woensdag zijn Carrefour, Cora, Delhaize en de Mestdagh-groep hun Halse collega gevolgd en hebben ook zij eenzelfde klacht neergelegd.