Online apotheker Newpharma wil zijn omzet om de drie jaar verdubbelen. Het Belgische bedrijf kijkt daarvoor nu naar Zuid-Europa: in Spanje en Italië zou de markt nog open liggen.
Markt aan het ontwaken
Dit jaar bereikt Newpharma, in 2008 begonnen als eerste internetapotheek vanuit Luik, naar verwachting een omzet van 100 miljoen euro. Toch zijn er nog heel wat ambities: het bedrijf wist in het verleden de omzet om de drie jaar te verdubbelen, en dat tempo wil het ook de komende tijd aanhouden, vertelt CEO Jerôme Gobbesso aan De Tijd.
Om verder te groeien, bekijkt Gobbesso een intrede in Spanje en Italië. Daar beslaat online nog geen procent van de markt, maar die is “aan het ontwaken”, aldus de topman. Er is dus nog geen dominante speler, wat veel potentieel biedt voor Newpharma. Vandaag is het bedrijf, sinds eind 2017 voor 65% bezit van de familie Colruyt, al actief in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland.
In België blijft de onlineverkoop van geneesmiddelen echter omstreden, zelfs als het niet om producten op voorschrift gaat. Zo heeft Newpharma te kampen met een verbod op reclame vanwege de Orde van de Apothekers. Toch blijft de thuismarkt goed voor zowat de helft van de omzet. De Belgische online markt zou vandaag 120 miljoen euro beslaan.
Ondertussen denkt het apothekersbedrijf nog na over de opening van fysieke ‘parafarmacieën’, zoals ook Medi-Market er steeds meer opent. Deze zouden dan in of naast supermarkten van Colruyt komen.