Grote regionale verschillen
De organische groei van de verkoop aan consumenten bedroeg in de periode januari – juni 2015 1,4%, nominaal steeg de verkoop zelfs met 7,3% tot 3,402 miljard euro, dankzij de zwakke positie van de euro ten opzichte van andere munten. Met een EBIT (winst voor belastingen en rente zonder uitzonderlijke factoren) van 508 miljoen euro was dit de beste eerste jaarhelft ooit voor de onderneming, netto bedroeg de winst 351 miljoen euro.
De verkoop in Europa bereikte opnieuw het hoge niveau van vorig jaar, ondanks de moeilijke marktcondities in sommige regio’s. Terwijl de verkoop in Oost-Europa steeg met maar liefst 6,4%, daalde de verkoop in West-Europa met 1,4%. Vooral Rusland blonk uit in de verkoop van Beiersdorf-producten.
Ook in andere delen van de wereld deed de eigenaar van Nivea, Hansaplast en Labello het goed: de verkoop ging in Noord-Amerika met 4,5% vooruit, in Latijns Amerika zelfs met 10,7%. In Afrika/Azië/Australië bleef de verkoop min of meer stabiel, met een groei van 0,6%: toch een verbetering vergeleken met de krimp die er in het eerste kwartaal nog werd genoteerd.
Blik vooruit
Op groepsniveau verwacht Beiersdorf een groei van de verkoop die op jaarbasis tussen de 3 en 5 procent zal eindigen, aldus de onderneming. Voor het financiële jaar 2015 zal de winst iets boven die van viorig jaar eindigen.
“Beiersdorf heeft de voorbije maanden continu aan zijn effectiviteit gewerkt. Halfweg het jaar hebben we al de uitstekende resultaten van vorig jaar overtroffen”, zegt Stefan F. Heidenreich, CEO van Beiersdorf. “Onze bedrijfsstrategie heeft zich bewezen in een uitdagende marktomgeving. We verwachten een verder versnellende groei in de tweede helft van het jaar.”