Vraag in Noord-Amerika verzwakt
Vooral in Noord-Amerika zag L’Oréal – het bedrijf achter onder meer de shampoos van Garnier, de huidcrèmes van Lancôme en de parfums van Victor & Rolf – de verkoop aan kracht verliezen. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei van de omzet in het tweede trimester 4,5%.
In het eerste kwartaal was dat nog 6,3%. Van het wereldwijde verkoopcijfer van 5,8 miljard euro werd 1,37 miljard euro in deze regio gerealiseerd.
De verzwakking in Noord-Amerika is trouwens algemeen, en dus niet beperkt tot L’Oréal. “De VS-markt kende vorig jaar nog een stijging met 4,5%, in de eerste jaarhelft van 2013 was dat nauwelijks iets meer dan 3%”, aldus topman Jean-Paul Agon. “Gezien de goede gang van zaken in de Amerikaanse economie hadden we dit niet verwacht.”
Groeilanden voortaan belangrijkst voor L’Oréal
In andere regio’s liep het beter. In de nieuwe marken in Latijns-Amerika, Azië en Afrika zag L’Oréal zijn omzet in het tweede kwartaal op vergelijkbare basis met 10,3% stijgen tot 2,1 miljard euro. Ze zijn daarmee de belangrijkste afzetmarkten voor het merk geworden.
In West-Europa, de traditionele thuismarkt van L’Oréal die zwaar getroffen werd door de economische crisis, bleef de omzetstijging beperkt tot 1,7%. Daardoor tikte het verkoopcijfer na het tweede kwartaal af op 1,9 miljard euro.
Voor het hele jaar gaat L’Oréal uit van een globale groei van de verkopen met 3,5% à 4%. Financiële resultaten maakt L’Oréal pas eind augustus bekend.