Amazon is niet verantwoordelijk voor namaakproducten op zijn platform. Dat oordeelt het Europese Hof van Justitie in een rechtszaak die was aangespannen door cosmeticamerk Coty.
In eigen distributiecentra
Amazon heeft zijn slag thuisgehaald voor het EHJ: de retailer kan niet aansprakelijk worden gesteld als verkopers namaakartikelen aanbieden op de marktplaats zonder dat Amazon daarvan op de hoogte is. Het is een belangrijke overwinning voor de e-commercereus, en een fikse nederlaag voor veel luxemerken die de vele nepartikelen op het onlineplatform aanklagen.
De zaak was aangespannen door de Duitse tak van Amerikaanse cosmeticabedrijf Coty, die vond dat Amazon inbreuk op het merkrecht pleegde door Davidoff-parfumflesjes voor een illegitieme handelaar te stockeren in zijn distributiecentrum. De producten werden bewaard en verzonden door Amazon zelf, wat de retailer verantwoordelijke maakte, klonk de redenering. Niet waar, repliceerde de rechtbank uiteindelijk.
Merken verliezen de controle
Amazon zegt blij te zijn met de uitspraak, maar beklemtoont wel dat het fors blijft investeren in het bestrijden van frauduleuze verkopers en zich inzet om namaak tot nul te reduceren, aldus Reuters. Coty reageert van zijn kant dat het niettemin belangrijk blijft dat luxemerken zelf de controle mogen houden over de onlineverkoop van hun producten.
Heel wat luxemerken, en ook andere grote merken zoals Nike, proberen de verkoop van hun producten op platformen zoals Amazon en eBay tegen te houden. Zo willen ze niet alleen de exclusiviteit van hun merk bewaren, maar ook omdat namaak er zo welig tiert.