Amazon is nu ook apotheker: in de Verenigde Staten levert de onlinereus voortaan geneesmiddelen aan huis, inclusief medicatie op voorschrift. Het bedrijf van Jeff Bezos krijgt zo letterlijk inzicht in de medische toestand van klanten.
Pillen mee met de boodschappen
Twee jaar na de overname van Pillpack, integreert Amazon de bezorgdienst voor geneesmiddelen in zijn eigen aanbod: Amazon Pharmacy is vanaf nu live in de Verenigde Staten, waardoor klanten zowel online als mobiel medicijnen kunnen bestellen voor thuislevering. Opvallend is dat het medicatie met voorschrift gaat, want medicijnen zonder voorschrift verkocht de onlineretailer eerder al gewoon online.
Klanten dienen in een beveiligd profiel hun verzekeringsinformatie toevoegen, kunnen hun voorschriften bekijken en hebben bij het afrekenen keuzen tussen verschillende bezorg- en betalingsopties. Zo krijgen Prime-leden ook op geneesmiddelen korting en kunnen ze de prijzen vergelijken met of zonder gezondheidsverzekering. Geschoolde apothekers zijn 24/7 beschikbaar om vragen over medicijnen te beantwoorden.
Persoonlijke gezondheid in kaart
De droom van Jeff Bezos om van Amazon een ‘allesverkoper’ te maken, is een belangrijke stap dichterbij gekomen. “Naarmate meer en meer mensen hun dagelijkse boodschappen van thuis uit willen doen, is de apotheek een belangrijke en noodzakelijke aanvulling op de onlinewinkel van Amazon”, zegt Doug Herrington, Senior Vice President voor Noord-Amerika, volgens TechCrunch over de lancering.
Niet alleen komt er met de gezondheidszorg een grote nieuwe inkomstenbron bij (de omzet van online apotheekdiensten wordt tegen 2025 wereldwijd geschat op 131 miljard dollar), Amazon krijgt ook een ongeziene inkijk in het privéleven van miljoenen consumenten. Na een compleet beeld van wat gezinnen consumeren, komt het bedrijf nu ook alles over de gezondheidstoestand van zijn klanten te weten.
Gezondheidszorg in het vizier
Bij het uitbreken van de coronapandemie liet Bezos zich eerder al ontvallen de markt van de gezondheidszorg op het oog te hebben. De multimiljardair investeerde ook al fors in de ontwikkeling van coronatests, vooral maar niet exclusief voor eigen medewerkers. In augustus lanceerde Amazon ook al een eigen fitnesstracker, Halo, waarmee consumenten hun percentage lichaamsvet kunnen berekenen en volgen.
In eerste instantie wordt Amazon Pharmacy enkel in de VS gelanceerd, maar verdere expansie valt niet uit te sluiten. Zal Bezos wel slagen in de consolidatie van de apothekersmarkt, wat de bestaande spelers niet blijkt te lukken?