Bol.com staat vanaf volgend jaar in voor de online distributie van Etos. De producten van de drogisterijketen zullen op het platform worden verkocht, maar ook de eigen webshop van Etos blijft in de lucht.
“Bol.com is nieuwe winkelstraat”
“Bol.com is eigenlijk een nieuwe winkelstraat, dus daar zullen wij met Etos ook moeten zijn”, vertelt CEO Saskia Egas Reparaz aan radiozender BNR. In 2020 wil de zusterketen van bol.com daarom haar onlinedistributie van het webwarenhuis regelen. Zowel op de website van Etos als op bol.com moet zo aanbod van de drogisterijformule te vinden zijn. Op zich lijkt dichtere samenwerking logisch, aangezien zowel bol.com als Etos behoren tot het imperium van Ahold Delhaize.
Welk assortiment precies via bol.com te koop zal zijn en hoe de logistieke keten er juist uit zal zien, wordt op dit moment nog bekeken. Al in 2014 gingen bol.com en Etos samen in zee, maar na enkele jaren stopte bol.com toen met de verkoop. Eerder werden de producten van Etos ook al aangeboden via de webshop van Albert Heijn, nog een dochterbedrijf van Ahold Delhaize.
Huismerk ook naar buitenland
Etos wil met deze stap zijn visibiliteit vergroten en via bol.com de kneepjes van het onlinevak onder de knie krijgen, maar evengoed toegang krijgen tot consumentendata. Op basis van platform- en winkeldata wil Egas Reparaz bijvoorbeeld inschatten naar welke producten en welke diensten consumenten op zoek zijn, om zo een nieuw, onderscheidend huismerkaanbod te ontwikkelen.
Al blijven ook eigen winkels bestaan: de CEO wil altijd dicht bij de consument blijven en houdt daarom het Nederlands winkelnetwerk goed in de gaten. Hoewel het niet de bedoeling is om extra nieuwe winkels te openen, blijft Etos sommige winkels sluiten en andere openen. Vandaag heeft de keten 546 fysieke winkels in Nederland.
Sinds de fusie tussen Ahold en Delhaize worden de huismerkproducten van Etos bovendien in de winkels van Delhaize in België, Griekenland en Roemenië verkocht. Via bol.com zullen de producten van Etos in België nu ook online worden verkocht. Of dat concurrentie vormt voor Delhaize, dat steeds nauwer met bol.com gaat samenwerken? Het platform ziet Delhaize eerder “als de specialist in food en bol.com is dat voor non-food”, liet Belgisch topman Sacha Buyck enkele weken geleden al verstaan naar aanleiding van de RetailDetail Night.