Herman, eerst en vooral, hoe word je ‘trendwatcher’?
HK: Wel, eigenlijk ben ik er vanzelf ingerold! Na mijn studies psychologie werd ik door Roularta gevraagd om het effect van trends voorspeld door buitenlandse trendwatchers, zoals bijvoorbeeld Faith Popcorn, te meten in de lage landen. Rik de Nolf en zijn mensen waren benieuwd of deze trends zich zouden vertalen naar de Benelux. En zo is de bal aan het rollen gegaan, vermits bedrijven meer en meer wilden weten waar de ‘goals’ lagen in de toekomst.
En wat doet een ‘trendwatcher’ zo de godganse dag?
HK: Eerst en vooral geef ik zo’n 1,5 lezing per dag. Daarom moet je omringd zijn door goeie mensen die de marktonderzoeken voorbereiden. Ook ben ik verbonden met een wereldwijd netwerk van trendonderzoekers, waarmee we zeer regelmatig van gedachten wisselen. Dus, ik weet wat gedaan (lachend).
Werk je veel voor de retail sector?
HK: Meer en meer, omdat deze wereld in een kort tijdsbestek enorm aan het evolueren is. Bedrijven waarvoor ik werk, zoals Colruyt, Delhaize, Autogrill, Telenet, JBC, AS Adventure, Sleepy, Terre Bleue … om maar enkele te noemen zijn daar zeker mee bezig. Je kan als retailer maar beter voorbereid zijn!
En, wat zie je dan allemaal veranderen?
HK: We zitten volop in de trend van de babyboomers die op pensioengerechtigde leeftijd komen. 1 000 000 mensen met tijd en geld die tussen 2008 en 2015 lustig gaan spenderen!!! Mensen die hebben moeten leren werken met de computer, en die ook hun weg hebben gevonden naar de sociale netwerken. Ze zijn ook willens nillens gestimuleerd geweest door hun kinderen en kleinkinderen. België is Europees kampioen in vervroegd met pensioen gaan, namelijk op 59 jaar! Binnenkort hebben we dus bijna 20% van de bevolking gepensioneerd, die daarbovenop langer leven en al hun geld zullen ‘opsouperen’.
Na die generatie krijg je de ‘flexistentialisten’ die 7 uur per week minder tijd hebben dan hun ouders 20 jaar geleden op hun dertigjarige leeftijd. Je kan dus stellen dat die 7 uur ergens anders zal moeten worden gecompenseerd. Dit zal zich uiten in hun voedingspatronen, zoals liquide eetmalen met de smaak van bijvoorbeeld “pasta carbonara” of “biefstuk friet”. Nog iets om over na te denken is dat op die 20 jaar het aantal productreferenties is verviervoudigd.
Dan heb ik het nog niet gehad over de ‘digitale inboorlingen’. Zij zijn letterlijk opgegroeid met de computer. Dit zal zich doorvertalen naar hun consumentengedragingen. Ook moet je rekening houden met het feit dat deze mensen moeilijk dezelfde luxe zullen kennen die ze in het ouderlijke nest gekend hebben. De woningen zijn qua prijs verdubbeld, de lonen echter niet… Je zou voor minder gefrustreerd geraken!
Zal dit dan zo een effect hebben op de winkelvloer?
HK: Daar ben ik zeker van. Ik geef de retailer de volgende raad: Join, because you can’t beat the internet!
Het komt trouwens snel dichtbij. Kijk maar eens naar trendlanden zoals de VS, Nederland, Engeland of de Scandinavische landen. De ene vergelijkingsite volgt de andere op. Mensen komen daar in de winkel en vergelijken ter plaatse de prijzen. Wij noemen deze trend “intailing”. Een stapje verder is dat men via de smartphone direct het kleedje kan doorsturen dat je wou kopen aan je sociaal netwerk, en deze geven allen hun mening of je de aankoop al dan niet moet doen. Daarnaast is er nog ‘pretailing’.
“Pretailing”?
HK: Mensen gaan vooraf op onderzoek waar ze het best hun waar kunnen kopen en zullen soms beter ingelicht zijn dan de mensen op de winkelvloer. Ze hebben een referentiekader dat zelfs over alle grenzen heen gaat. Heb je geen zin om Europees te kopen, dan shoppen ze bijvoorbeeld in Zuid-Amerika…
Merken zullen in de toekomst zelf misschien schakels overslaan in de ketting … De OESO heeft net cijfers vrijgegeven dat de consument -17 % goedkoper kan kopen via internet. En reken maar dat de babyboomers het als een sport aanzien om slimmer te kopen: luxueuzer, maar beter ingekocht!
Dan krijgen we toch een gigantische verschuiving, bijvoorbeeld op het vlak van winkelpanden?
HK: Inderdaad, ik voorzie minder panden. De retailer die inzet op beleving zal overleven. Klanten moeten als het ware verleid worden! Shoppen zal nog meer “fun”moeten zijn.
Kledingwinkels die bijvoorbeeld spiegels hebben die virtueel de kleedjes laat zien uit dewelke je wil kiezen. Je zal jezelf zien met het kleedje aan in de spiegel … Het bestaat al! Het is enkel een kwestie van tijd! Vrouwen kunnen zichzelf opgemaakt met diverse producten, en het eindresultaat virtueel kunnen bewonderen, alvorens de aankoop.
Daarnaast zal je zien dat de retailers veel grotere assortimenten zullen hebben die het winkelassortiment zullen overstijgen. De winkelpunten zullen meer vertrouwenspunten worden waar mensen hun aankopen willen doen. Enkel producten met hoge rotatiesnelheden zullen nog op de winkelvloer te vinden zijn, de rest kan je bestellen via internet. Ook zal je onderlinge ‘pesterijen’ gewaar worden. Bijvoorbeeld electroketens zullen hun winkelassortiment beschermen en zorgen dat ze quasi zeker de laagste prijzen kunnen aanbieden op het assortiment dat ze in hun verkoopruimtes hebben. De andere zullen deze assortimenten via internet aanvallen met lage marges, waar geen huur of winkelpersoneel zal in doorgerekend zijn.
Bovendien zullen afgelijnde grenzen verdwijnen. Ik kan me voorstellen dat een keten als Colruyt bijvoorbeeld probleemloos via internet een electroketen stevig kan beconcurreren.
Dan wordt het voor de Unilevers , AB Inbev’s, Sara Lee’s e.d. toch zeer moeilijk kiezen?
HK: Hun macht wordt nog groter. Internet biedt hun de mogelijkheid stevig de ketting dooreen te schudden. Ze zullen aan ‘spot pricing’ kunnen doen. De prijzen kunnen aangepast worden aan waar en wanneer je je bevindt. Bijvoorbeeld bij koud weer kan de prijs van een ijsje zakken, vermits de vraag minder groot zal zijn. Via de mobiele applicaties van uw smartphone zal men als het ware weten wat je op dat moment nodig hebt…
De aanbiedingen zullen de facto “one –to –one” worden aangeboden, vermits men uw aankoopgedragingen analyseert. De consument wordt tastbaar voor de multinational. Ik geef de raad aan deze spelers om na te denken over het aanbod . Zoals ik hiervoor al zei, heeft de consument minder tijd en 4 keer meer keuze. Ze krijgen als het ware … keuzeverlamming!!!
Alle communicatiemodellen zullen op een hoopje worden gegooid, als ik u zo hoor?
Dit kan je wel stellen. We zitten nu reeds in de versnellingsfase. De traditionele reclamebureaus worden voorbijgesneld door de onlinebureaus. Bekijk de rankings, en stel met mij vast dat daar stevig aan de boom wordt geschud!
Hét retailmedium bij uitstek, de folder, jàààren onaantastbaar, wordt nu tegelijk ingezet met online. Dit zal zich doorzetten. Wacht maar tot de iPad’s en andere tabletPC’s er zijn. You ain’t seen nothing yet!!! Waar zijn de zoekertjes naartoe in de kranten? Of de Immo? Juist, online.
De mediagroepen zullen dus ook hun modellen moeten aanpassen?
Wees gerust. Ze zullen zelf moeten gaan retailen. Je kan nu reeds embryonale fases ontdekken, bijvoorbeeld ‘de libelle-collectie bij E5-mode’. De lezer maakt samen met Libelle een collectie die gesmaakt wordt door de andere lezeressen. E5 laat deze produceren en biedt die aan via internet. Klant koopt, krijgt het thuisgestuurd en kan de aankoop aanpassen in een van de 77 winkelpunten. De winkelpunten worden als het ware servicepunten. Libelle is op die manier ook tevreden , want zij verdienen op elk verkocht artikel!
De ratrace kan nu starten…
Komaan Herman, nog een uitsmijter?
Beste retaildetail lezer, bekijk goed onderstaande reeks van websites. Deze lijst is goud waard! Telkens als je tijd hebt, ga dan terug in het archief van retaildetail en surf opnieuw naar deze websites. Ondertussen zal je merken dat we in die richting zullen evolueren..
Alsjeblieft, zeg nooit dat ik jullie niet verwittigd heb! Groeten, Herman Konings
|
Voor wie er niet genoeg van kan krijgen, via deze link kan u het boek van Herman Konings bestellen: Lannoo