‘Kritische massa’ bereikt
Wat brengt ons 2014? Het consumentenvertrouwen herneemt en de economie leeft langzaam maar zeker op. De consument blijft erg prijsbewust, maar is het wachten nu wel beu en heeft zin om zijn zuurverdiende centjes slim te gaan besteden. Dat betekent goed nieuws voor onder meer de woon-, doe-het-zelf- en elektronicahandelaars, zoals ook professor Gino Van Ossel aangeeft in zijn trendforecast in het januarinummer van RetailDetail Magazine.
2014 zal ook het jaar zijn waarin de laatsten zonder webshop overstag gaan en zich online wagen. Meer dan terecht, want consumentenpsycholoog Herman Konings wijst erop dat dit jaar de ‘kritische massa’ van 50% mobiele gebruikers bereikt wordt: meer dan de helft van de volwassen Belgen zal in 2014 mobiel surfen.
Geen woorden maar daden
Omnichannel is dus geen vage toekomstbelofte meer, maar absolute, dagelijkse realiteit. De tijd van loze woorden is voorbij, en “Geen woorden maar daden” is dan ook de slogan van het RetailDetail Omnichannel Congres op 6 februari.
Tal van retailers, zoals Geert Schotte (Standaard boekhandel), Joeri De Waele (Fun/Fundoo), Luc Van Mol (ZEB) en Manu Bracke (FNG Group), zullen er hun praktijkervaringen brengen, zowel uit de back- als front-office en gaande van logistiek over ‘big data’ tot betalingen en winkelbeleving.
RetailDetail wil dit jaar – en alle volgende jaren – immers dé plek zijn om de retailer in zijn bestaansrecht te ondersteunen. Dat is zelfs letterlijk het geval met THE LOOP, het ‘retail experience center’ waar handelaars de nieuwste snufjes voor hun sector kunnen leren kennen en steeds up-to-date zullen worden gehouden over het winkelen van de toekomst. Vanaf februari kunt u er dagelijks terecht, en dat in The Retail House in hartje Antwerpen.
Save the dates
Ook wat evenementen betreft, staat er bij RetailDetail in 2014 nog heel wat op til. Op 24 april wordt de toekomst van de retail voor u blootgelegd op het jaarlijkse RetailDetail Congres, met internationale topsprekers Gunter Pauli (auteur van The Blue Economy en oprichter van Ecover) en Nils Müller (CEO Trendone) die voor het eerst in België hun visie komen delen.
Voor de tweede maal is er op 12 juni 2014 eveneens het Belgian Fashion Congress, met topsprekers uit de moderetail en de uitreiking van de award voor ‘Belgian Fashion Personality of the Year’, en rol de mouwen ook maar al op voor de sportieve retailchallenge RetailDetail Hercules Trophy op 15 juni. In deze sfeervolle krachtmeting komen we te weten wie het beste retailteam van het land heeft!
We hopen u in 2014 dus allen te mogen verwelkomen, om samen een geïnspireerde, creatieve en winstrijke retailtoekomst tegemoet te gaan.
De allerbeste wensen – zowel professioneel als privé – voor het komende jaar vanwege het RetailDetail-team,
Jorg Snoeck