Logistiek verschuift naar eenheidsniveau
Ze zal het daarbij hebben over de logistieke uitdagingen waarvoor de retailers staan om de verwachtingen van de klant op een verantwoorde manier te kunnen inlossen. “Als we een duurzame oplossing willen, zullen we goederenstromen moeten bundelen”, aldus de professor.
Intussen zit de e-commerce ook in België stevig in de lift. Heel wat klassieke ketens zijn al overgestapt naar een omnichannel-aanpak, merkt Macharis op. “Bij Torfs kan je in de winkel schoenen kopen en als je iets wil dat niet aanwezig is, kan je dat via een iPad in de winkel bestellen zodat je dit ’s avonds toch nog thuis geleverd kan krijgen. Want ketens die dit niet kunnen aanbieden, verliezen zaken. Als de klant het niet meteen vindt, zal hij het wel elders via het internet kopen.”
“Dit heeft voor gevolg dat je de logistiek moet gaan instellen op eenheidsniveau in plaats van op grote hoeveelheden. Als iedereen echter met kleine pakketjes blijft rondrijden, blijft je zitten met ontzettend veel ritten. Dat heeft zijn invloed op de kosten. Niet alleen die voor de distributeur, maar ook maatschappelijk.”
Verantwoorde oplossing nodig
“De e-commerce is in België trager op gang gekomen dan in veel andere Europese landen, maar ze ontwikkelt zich momenteel erg snel. Een keten als Torfs merkt een stijging van de verkoop via internet met 20 procent per maand. De oorspronkelijke achterstand heeft echter wel gevolgen gehad voor de uitbouw van de distributiecentra voor de gespecialiseerde e-commerce. Die bevinden zich nu veelal in Nederland, Frankrijk en Duitsland, maar niet in België. Onze markten worden veelal van daaruit beleverd.”
“Daarom zullen we op een of andere manier goederenstromen moeten gaan bundelen. Ofwel gebeurt dat door bedrijven die gaan samenwerken, ofwel door externe ondernemingen die goederen van meerdere aanbieders verzamelen en ze dan bijvoorbeeld in de stad gaan distribueren met elektrische voertuigen”, aldus Cathy Macharis.
Logistieke dienstverleners zoeken dan ook volop hun plek in dit nieuwe landschap, observeert de de VUB-professor. “Een van de partijen die zich op die markt wil positioneren, is bpost. Die heeft het netwerk en de voertuigen, en is ook goed in het behandelen van grotere hoeveelheden. Koeriers als DHL en TNT zullen vaker worden ingezet voor het afleveren van kleinere eenheden op momenten dat de klanten het specifiek vragen, waardoor meteen ook een segmentatie ontstaat.”
De kost van retourzendingen
Ook het voorbeeld van het nieuwe ‘bpost op afspraak’ toont volgens Macharis aan dat er steeds meer wordt nagedacht over bundeling. Via dat project, waarbij wordt gemikt op drukke gezinnen, ouderen en zieken, worden immers boodschappen die bij een reeks lokale handelaars worden besteld aan huis geleverd.
Een belangrijk aspect van de online handel zijn bovendien de retourzendingen. “Soms lopen die op tot 50%, al is dat iets wat vaak wordt vergeten. Een aantal distributeurs zijn er ook al aan ten onder gegaan. Men mag dit dus niet uit het oog verliezen”, drukt Macharis retailers tot slot op het hart.
Cathy Macharis spreekt op het RetailDetail Congress van 24/04 op het voorprogramma ‘The Future of Logistics’. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie.