RD: Hoe was 2009 voor jou en de Media Markt – Saturn groep in België?
VS: Al bij al erg positief. Met een Raad van Bestuur van drie personen hebben we de taken en verantwoordelijkheden netjes onder elkaar verdeeld. Alles wordt afgestemd en goed gecoördineerd met de store managers van de Media Markt en Saturn, die in dagelijks contact met de klant staan. De economische situatie heeft genoopt om een tandje bij steken, maar ondertussen klikt alles prima in elkaar. Amper twee weken geleden openden we onze vierde Belgische Saturn-vestiging in Brugge. Dat brengt de teller voor de Belux op 14 Media Markt vestigingen en 5 Saturns, daar we ook in Esch in het Groot Hertogdom Luxembourg vorig jaar een eerste Saturn winkel geopend hebben. Voor volgend jaar plannen we sowieso de opening van 3 nieuwe Saturns in respectievelijk Kortrijk, Mons en Luxemburg City. Ook voor Media Markt worden een aantal nieuwe dossiers verder voorbereid.
RD: Wat betekent dat in termen van marktaandeel?
VS: We schatten ons marktaandeel in België momenteel op ongeveer 8%. Deze cijfers zijn evenwel moeilijk samen te stellen daar wij in verschillende segmenten vertegenwoordigd zijn. Ook de mass merchandisers verkopen veel non-food producten zodat het complex is om deze berekening te maken. Als je weet dat de eerste Belgische Media Markt vestiging zijn deuren opende in december 2002 in Antwerpen is dat een meer dan behoorlijk resultaat. Maar dat betekent ook dat we absoluut nog niet aan ons plafond zitten. Getuige daarvan de expansieplannen.
RD: Hebben jullie rekening houdend met de Belgische markt, vandaag al een maximum aantal winkels in het achterhoofd?
VS: Absoluut niet. Je neemt zelf het woord ‘markt’ in de mond en daarmee is in feite alles gezegd. Media Markt – Saturn past zich per definitie aan aan de veranderende marktomstandigheden. Stel dat bijvoorbeeld en puur hypothetisch de Carrefour groep zich zou terugtrekken uit de Belgische markt, dan zou dat onze markt totaal op zijn kop zetten en passen we onze strategie aan. Iedere expansiestrategie is per definitie tijd- en marktgebonden. Zo simpel en tegelijkertijd zo complex is dat.
RD: Zeker in België is Media Markt de leading brand. Saturn komt op alle vlakken – naambekendheid, aantal winkelpunten, omzet – op de tweede plaats. Hoe zien jullie de verhouding tussen die twee merken?
VS: Oorspronkelijk was Media Markt een winkelconcept voor de periferie en Saturn eerder een city concept. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we in België van bij de start gezondigd hebben tegen deze strategie, omdat we doodeenvoudig in 2002 geen Saturn strategie hadden. De eerste Media Markt is gevestigd op de Keyserlei in Antwerpen en we zitten ook in onder meer de Brusselse Nieuwstraat en de Hasseltse TT-wijk; niet direct de periferie. En we openden een Saturn in Wilrijk, niet echt een type voorbeeld van een city concept. Waar we wel aan vasthouden is de eigenheid van iedere winkel. Alle winkels beslissen autonoom over hun assortiment. Dat is de enige juiste manier om zo kort mogelijk in de buurt van de consument te zitten en dat verklaart meteen ook waarom je Media Markt en Saturns in elkaars nabijheid kan aantreffen. Als we de ketens wat meer in de diepte met elkaar vergelijken en verder kijken dan enkel het assortiment zijn er toch een aantal significant verschillende karaktertrekken. De Saturn winkels hebben eerder een high end orientatie, spreken ook de meer technisch geïnspireerde klanten aan en tekenen vrij lange shoppingmomenten op. Saturn verbindt technologie met emotionaliteit. Bij Media Markt gaat het winkelen sneller en trekken we de meer prijsbewuste klanten aan, maar heeft ook een innovatief imago.
RD: Wie op jullie website prijsinfo zoekt komt in vergelijking met een aantal van jullie collega’s van een kale reis thuis. Een bewuste strategie?
VS: Klopt. Het is niet zo dat we onze prijzen willen wegmoffelen. De prijs is trouwens een zeer sterk argument voor Media Markt en Saturn en onze folders en advertenties bewijzen dat trouwens met verve. Wel is het zo dat we niet alleen het assortiment winkel per winkel uittekenen, maar ook de prijszetting. De lokale concurrentie kan ons dwingen om in Antwerpen een andere prijszetting te hanteren dan in pakweg Brugge of Luik. Het principe is steeds hetzelfde: zo kort mogelijk bij de plaatselijke consument staan. Het is momenteel niet mogelijk om iedere minuut de varierende prijzen per winkel ook nog eens op de website te publiceren.
RD: Weinig prijsinfo op de site betekent ook weinig online shoppingmogelijkheden. Lopen jullie daarmee niet wat achter?
VS: Toch niet. De Belgische klant wil nog altijd zien en voelen wat hij koopt. Hij wil die Dvd eens oppakken en kijken welke info er op de rug staat, hij wil voelen hoe de deur van een koelkast dichtklikt en hij wil het beeldverschil tussen een LCD, een plasma en een LED met zijn eigen ogen vaststellen. Ook wil de klant de informatie die hij via online toepassingen heeft kunnen consulteren verifieren op locatie. Een juist advies aan de klant geven in functie van zijn noden is een van onze USP’s. In de meeste gevallen brengen onze medewerkers toegevoegde waarde aan door extra informatie aan te reiken en waaraan de klant niet gedacht heeft. Dat betekent uiteraard niet dat we de online trends niet op de voet zouden volgen.
RD: Binnen de Metrogroep hebben jullie nog een sterke prijsspeler in huis, Makro. Hoe is jullie relatie met hen?
VS: De relatie met Makro laat zich nog het best omschrijven als een LAT-relatie. We praten wel met elkaar maar er is geen uitwisseling van commerciële data. Op de markt zijn we voor 100% concurrenten. Er is ook qua aandeelhouderschap een verschil. Makro is voor 100% eigenaar van Metro en Media Markt – Saturn, maar slechts voor 75%. Wij hebben met 2 van de 3 oprichtersfamilies van Media Markt ook nog andere aandeelhouders die hun inbreng en invloed hebben.
RD: Wat zijn voor u de belangrijkste trends van het afgelopen jaar?
VS: Op productvlak zien we een verschuiving van Dvd naar Blu-ray en van LCD en Plasma naar LED-tv. De TV-series doen het schitterend; beter dan de speelfilms. We merken ook dat de klanten rekening houden met de ecologisch footprint van een product. De eco-cheques zijn echt een succes. Daar moeten we met ons assortiment op inspelen. Op consumentenvlak is het opvallend dat onze klanten beter en beter geïnformeerd zijn. Het internet is voor de consument een onuitputtelijke bron van informatie. Voor ons is het een enorme uitdaging om ons personeel in iedere afdeling nog beter op te leiden tot volwaardige ‘sparring partners’ voor onze klanten; met de nadruk op partner uiteraard.