“Retailers weten nu toch al hoe een goede webshop te bouwen”
Na in de jaren ‘80 als één van de eersten de mogelijkheden van het internet te hebben gezien – samen met broer Ben Caudron was Jo Caudron in België de eerste om websites te bouwen – helpt Jo Caudron vandaag, ruim een dozijn start-ups later, bedrijven met hun ‘digitale transformatie’.
Het hele idee achter ‘digital transformation modelling’ is dat elk bedrijf voor zichzelf moet bekijken in welke mate de nieuwe media – in de volledige breedte – effect hebben op zijn business. Welke impact heeft 20 jaar internet, 10 jaar sociale media en 5 jaar mobiel op je bedrijf?
“In de retail is het bijvoorbeeld niet meer dan normaal geworden om een goeie website te hebben, het is bijna een verworvenheid. Al zijn er nog handelaars die zelfs dat punt niet hebben bereikt, over het algemeen kun je toch zeggen dat we vandaag op het niveau zitten dat men zich terdege bewust is van de sociale media, een goeie webshop kan ineensteken, enz.”
De volgende stap zetten
“Toch zijn dat allemaal maar uitingen. Het is belangrijk ook de volgende stap te zetten, namelijk de denkoefening te maken hoe die nieuwe media bijvoorbeeld de prijszetting, je point of sales of nog je marketing beïnvloeden. En hoe je je daar dan aan moet aanpassen”, zegt Jo Caudron.
Om een concreet voorbeeld te noemen, haalt hij de Amerikaanse elektronicaketen Best Buy aan, die in de VS tot voor kort een laagsteprijsgarantie garandeerde binnen een bepaalde fysieke afstand van het winkelpunt – vergelijkbaar met een welbekende Belgische voedingsretailer.
Met de opkomst van e-commerce en mobiel internet begreep de keten dat deze belofte geen steek meer hield. Om onder meer showrooming tegen te gaan, veranderde Best Buy zijn beleid: als de klant in de winkel kan bewijzen dat hij het elders goedkoper kan kopen – ongeacht of dat nu Tokyo of aan het einde van de straat is – en het product onmiddellijk meeneemt, krijgt hij het aan aangepaste prijs.
De parabel van “De Reiziger, De Gatekeeper, Het Pakket, De Kikker en Het Glazen Huis”
Het is dit soort dynamische denkoefening die Jo Caudron tijdens zijn twee sessies op het RetailPodium ook gaat maken met het publiek: “Digitale transformatiemodellering reikt een methodologie aan om de impact van de digitalisering in kaart te brengen. Ik maak het concreet aan de hand van zes metaforen, die elk staan voor een bepaald transformmatiemodel, maar ook door middel van voorbeelden van retailers die daar niet goed mee omgegaan zijn of net wel.”
Voorbeelden van zo’n retailers die zich wel goed hebben weten aan te passen aan de nieuwe realiteit, zijn volgens Caudron onder meer Zalando en elektrische autoproducent Tesla. Zo heeft Zalando op het ideale moment ingepikt op de opkomst van e-commerce. Waar men in de modebranche niet geloofde dat mensen ooit kleren online zouden kopen, heeft Zalando de spits afgebeten met schoenen – om vervolgens de online markt open te trekken naar alle soorten kleding.
Tesla laat zijn imago van vooruitstrevend en prestigieus automerk dan weer vooral ondersteunen door de sociale media, waar het gebruik maakt van het ‘community’-versterkend potentieel van het kanaal om het merk wereldwijd zichtbaar te maken.
De boodschap luidt dan ook dat elke retailer die oefening voor zichzelf moet leren maken. De vraag die ieder voor zich moet stellen, is: “Hoe denk ik dat mijn winkel er over vijf jaar uit zal zien? En ben ik klaar voor die toekomst?”
Kronieken van een aangekondigde dood
Dat de economische crisis net toeslaat op het moment dat het retaillandschap voor zo’n ingrijpende transitie staat, komt natuurlijk erg ongelegen. Toch is er geen keuze, meent Jo Caudron: “Of er nu geld is of niet, ze moeten het NU doen. Kijk maar naar de muziekindustrie: die heeft geen geld meer over om te innoveren en wordt zo in een fataal keurslijf gedwongen, waarbij ze lijdzaam moeten toezien hoe spelers als Spotify of Google hen voorbijsteken.”
Digitale transformatie hoeft trouwens niet veel geld te kosten, aldus nog Caudron, zolang bedrijven zich maar onbevreesd en continu in vraag durven stellen. “In plaats van ieder kwartaal opnieuw de brandjes te blussen, zouden de raden van bestuur zich constant met deze vragen moeten bezighouden. Anders zullen er over vijf jaar überhaupt geen brandjes meer te blussen zijn.”
Faillissementen als dat van Free Record Shop noemt Jo Caudron dan ook onomwonden “kronieken van een een aangekondigde dood”: “Voor dit soort spelers is het eigenlijk al te laat. Free Record Shop, bijvoorbeeld, had tien jaar geleden het roer moeten omgooien.”
Elektroretailers staan het verst
De sector die vandaag het verst staat, is volgens de mediaspecialist – enigszins verrassend – de elektronicabranche: “Akkoord, er zijn er een aantal die de golf niet zien komen hebben, maar er zijn toch ook ‘pure players’ die echt straffe dingen doen en fysieke ketens die het hoofd niet laten hangen.”
Ketens met ook fysieke winkelpunten hebben trouwens een sterke troef, vindt hij. “Wie ervoor kan zorgen dat, als iets niet voorradig is in de winkel, klanten het ter plaatse mogen bestellen en het de volgende dag thuisgeleverd krijgen, dié heeft de toekomst. Zo niet, stapt de consument naar buiten en gaat hij het elders zoeken, bij voorkeur op het web.”
Er is dus zeker nog een mooie toekomst voor het winkelpunt weggelegd. “Als er perfecte integratie is tussen online en offline, dan heeft de winkel waar je je kapotte, via de webshop gekochte, televisietoestel kunt gaan terugbrengen en persoonlijke service krijgt toch nog net dat ietsje meer,” besluit Caudron.
Jo Caudron spreekt op 19 september, 7 november en 12 december 2013 op RetailDetails gloednieuwe inspiratieplatform RetailPodium. Ontdek de andere sprekers en meer informatie op www.retailpodium.be.