De fysieke winkel van de toekomst
De ‘stenen’ winkel blijft razend belangrijk, maar dan moet die wel in een bredere marketingstrategie kaderen waarbij met alle kanalen rekening wordt gehouden. Geen winkels zonder internet en geen internet zonder winkels. Dat getuigen twee retailers van eigen bodem op de eerste sessie van het Vlerick Retail Platform 2014 op 26 juni aanstaande.
Met name Koen Leicher, marketing manager, en shopdesigner Ludo Wieme van Colora (Boss Paints), evenals Ronald Boeckx, CEO, en Katrien De Cannière, marketing manager, van e5 mode komen er vertellen over hoe zij de toekomst van de fysieke winkels zien en hoe ze die concreet plannen te realiseren.
E5 mode: groei van 30% dankzij nieuw concept
Dat beide retailers met die toekomst al volop bezig zijn, bewijst Ronald Boeckx van e5 mode alvast. Nog vorige week vertrouwde Boeckx RetailDetail immers toe dat het vernieuwde winkelconcept van de keten reeds de eerste vruchten afwerpt. De modeketen test een nieuw concept uit in zijn recent geherlokaliseerde winkels van Herstal en Sint-Denijs-Westrem. Met zichtbaar succes, want de omzet groeide er in de voorbije maanden tot 30 procent.
“Voor Sint-Denijs-Westrem hadden we een groei van 30% vooropgezet. In de periode maart-april-mei hebben we die ook gehaald”, vertelt Boeckx. Het nieuwe concept zal nu dan ook stelselmatig verder worden uitgerold: tegen begin 2015 staan acht winkels op het programma, tegen de zomer komen er nog eens acht bij.
De vernieuwde winkels kregen daarbij een nieuwe gevel, een verfrist logo en ook de beeldcommunicatie van de retailer ging een metamorfose door. Zonder weliswaar de digitalisering van de retailsector uit het oog te verliezen, want een belangrijke nieuwigheid in het aangepaste winkelconcept is de ruimte om goederen af te halen die online werden besteld.
CEO Ronald Boeckx ambieert dat in de winkels zowel artikelen die zijn besteld in de eigen webshop van e5 mode als goederen die werden gekocht via alliantiepartners in de baanwinkels van de keten kunnen worden opgepikt. Onder meer zo wil de modeketen in haar winkels meer service bieden aan klanten.
Online en offline hand in hand
Ook pure webverkoop schuwt e5 mode echter niet. Boeckx ziet beide kanalen niet als een bedreiging voor elkaar, wel als wederzijds versterkend. Om zijn aanwezigheid op het internet verder te versterken, nam Shopinvest, de holding boven e5 mode, in het najaar van 2013 bijvoorbeeld nog online shopping club Outlet-Avenue over.
Zoals Boeckx eerder in RetailDetail Magazine zei: “Daarmee hebben we zowel voor ons klassiek aanbod als voor onze outlet een fysiek én een online verkoopkanaal. Je moet rekenen dat we, net als andere kledingketens, na het seizoen met zo’n 10% onverkochte artikelen blijven zitten. Die kan je ofwel terug opnemen in je verkoop – maar dan meng je die – ofwel via outlets van de hand doen. Bij e5 gaat het toch om zo’n 350.000 stuks op jaarbasis.”
Luidop dromen van de binnenstad
Bovendien zorgt het online kanaal ook voor meer klanten op de winkelvloer. Zo haalt van de online kopers bij e5 mode de helft zijn bestelling in de winkel af. Omdat de baanwinkelketen zijn winkels aanduidt als ruilpunten, voelen klanten zich vrij om hun pakketjes ter plaatse op te pikken en eventueel te passen. Het bewerkstelligt ook een sterke daling van het aantal retours: slechts zo’n 10% van de webaankopen keert terug.
Reden genoeg dus om te blijven geloven in fysieke winkels. De keten gaat dan ook nog volop voor expansie: e5 mode telt nu 70 winkels in België, maar daar komt alvast nog een verkooppunt in het Dansaert Retail Park in Groot-Bijgaarden bij en voor begin 2015 staat al een nieuwe zaak in Rijkevorsel op het programma. Topman Boeckx durft zelfs luidop van winkels in de binnensteden te dromen, al zal dat nog meteen voor morgen zijn.
Wil je erbij zijn op de eerste sessie van het Vlerick Retail Platform op 26 juni 2014? RetailDetail mag vier lezers gelukkig maken met vrijkaarten! Maak kans door voor woensdag 11/06 om 13u te mailen naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.