Europese crisis ook voor Belgische consument
De index, die GfK Retail and Technology baseert op de som van alle non-foodmarkten die het onderzoeksbureau meet, bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar nog amper 97,1 – heel wat minder dan de 102,3 van een jaar eerder. Ook het consumentenvertrouwen zakte in de loop van het trimester verder weg en bereikte in februari zelfs het laagste punt sinds april 2009.
Schrale troost: België doet het daarmee nog steeds stukken beter dan Mediterraan Europa. Ook was er in maart een onverwachte heropleving te zien, onder invloed van een onverwachte toename van het bruto binnenlands product; een trend die zich hopelijk in het tweede kwartaal doorzet.
Technologie als lichtpunt
In ieder geval is technologie de redder van de dag. De verkoop van smartphones en tablets zette namelijk ook tijdens het eerste kwartaal zijn opmars voort, en het zijn zelfs bij uitstek deze productgroepen die de schade nog enigszins beperken, luidt het bij GfK. Wie investeert in een tablet, wil deze grote investering immers optimaal benutten door er ook nog accessoires allerhande bij te kopen.
Ook in de retailbeleving is de opkomst van nieuwe, mobiele technologieën duidelijk zichtbaar: de internetverkoop presteerde het afgelopen trimester een tweecijferige groei, voornamelijk te danken aan retailers die het online verkoopkanaal integreren in hun fysieke winkelpunten. Voor Wim Boesmans, business consultant Retail bij GfK, is dat “een duidelijk bewijs dat een multichannelaanpak wel degelijk vruchten afwerpt, zelfs in economisch moeilijke tijden”.
Al hebben niet alle elektronische snufjes evenveel geluk: gsm’s en laptops lijden immers onder het succes van hun meer geavanceerde tegenhangers en sleuren meteen de hele markt van consumentenelektronica met zich mee.
Het huishouden moet blijven draaien
Opvallend is wel dat groothuishoudelijk witgoed in het eerste kwartaal van 2012, in tegenstelling tot de algemene trend, zijn hoogste omzet behaalde sinds 2009. Vooral tijdens de solden werd een groei gerealiseerd.
Dankzij de kookhype blijft ook keukenapparatuur goed gespaard van de consumptiecrisis, met een groei van meer dan 10%. Voor de overige huishoudelijke categorieën houden de Belgen dan weer wel de vinger op de knip, al investeren we liever in een duurder, kwalitatief hoogstaand product dan in goedkopere alternatieven.
Consument gevoeligst voor hypes en koopjes
Op het gebied van mode valt uit de eerste observaties van GfK af te leiden dat ook in 2012 de ‘recessionista’ nog volop leeft. Dit fenomeen, waarbij de modieuze fashionista er een punt van eer van maakt om er hip uit te blijven zien voor minder geld, zorgt onder meer voor een significante groei in de verkoop van accessoires (+10%) en schoenen (bijvoorbeeld +14% voor damesschoenen) om de outfits up-to-date en gepersonaliseerd te houden.
Hoewel de Belgische consument duidelijk de vinger op de knip houdt, blijft hij dus erg trendgevoelig. Zijn tablet en nieuwe kookhobby geeft hij niet gauw op, maar waar bespaard kan worden, zal dat zeker gebeuren. Wie kan inspelen op de economische crisis doet met andere woorden goede zaken, voor de anderen zit er helaas niets anders op dan te blijven afwachten… tot de consument eindelijk weer durft te spenderen.
Het tweede Belgische GfK Retail Report is vanaf vandaag, 31 mei 2012, online te raadplegen op www.gfk-retailreports.be. U verneemt er ook meer over de groeiambities van het onderzoeksbureau binnen twee nieuwe branches: “Fashion” en “Toerisme”.