EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.
Unique Selling Proposition
Om de keuzes zo logisch mogelijk te houden, moeten retailers hun assortiment op de juiste manier voorstellen, met zo weinig mogelijk dubbele producten met minimale verschillen. Daarom is het voor retailers bijzonder belangrijk om hun assortiment juist uit te kiezen. Vooral voor fysieke retailers kan een slecht samengesteld assortiment een slok op de borrel schelen.
Elk product in de winkel moet een ‘Unique Selling Proposition’ hebben en vooral bij discounters is dat van groot belang, menen EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) verder nog. Het aanbod van discounters is immers nog beperkter dan dat bij de traditionele retailers en zij moeten duplicatie dus zoveel mogelijk vermijden. Huismerken zijn in die context bijzonder belangrijk, omdat elk product zo ontworpen kan worden om de keuze voor de klant optimaal te verbeteren.
De concurrentie van discounters zal er volgens het rapport voor zorgen dat ook bij traditionele retailers de huismerken steeds belangrijker worden. Een goed aanbod van huismerken kan er immers voor zorgen dat het aantal SKU’s beduidend lager ligt, wat zorgt voor lagere kosten. Online retailers hebben dan weer het voordeel dat consumenten zelf hun voorkeuren kunnen aanpassen. Zij kunnen een veel breder aanbod bieden zonder het risico te lopen dat klanten overrompeld raken door het aanbod.
Crisis zorgde voor opmars huismerk
Het consumentengedrag is bovendien sterk gewijzigd sinds de start van de crisis in 2008: de consument is prijsbewuster geworden en koos daarom al sneller voor de huismerken. Die kennen ze daardoor nu beter, waardoor ze de huismerken ook meer kopen. Volgens een studie van de Private Label Manufacturers Association waren de huismerken in 2014 goed voor 30% van de markt in vijftien Europese landen.
Producenten van A-merken hebben de voorbije jaren dan ook minder geïnvesteerd in innovatie, om zo de prijzen laag te kunnen houden, zodat ze de concurrentie met de huismerken konden aangaan. Daarnaast hebben ze vooral geïnvesteerd in opkomende markten, omdat daar nog het meeste groeipotentieel te vinden is.
Retailers van hun kant worden dan weer gedwongen om wel te innoveren, om zich te onderscheiden van de concurrentie en zich aan te passen aan het veranderende consumentengedrag. Consumenten hebben immers veel mogelijkheden bij hun keuze voor een bepaalde retailer en die opties gebruiken ze ook, waardoor ze retailers dwingen om steeds nieuwe manieren te zoeken om klanten aan te trekken. De opkomst van e-commerce en de mogelijkheid om makkelijker prijzen te vergelijken, hebben dat nog meer versterkt.
Daarbij wordt ook veel geïnvesteerd in het innoveren van de huismerken, waarbij retailers het voordeel hebben van de directe toegang tot data rond de verkoop en populariteit van producten. De huismerken nemen daardoor steeds meer de leiding wanneer het aankomt op het creëren van nieuwe categorieën die eerder werden genegeerd door de grote producenten. Die innovatie zou voor retailers de beste manier zijn om zich te onderscheiden van de concurrentie. Zelfs een kleine wijziging kan waarde creëren voor klant en retailer, besluit EuroCommerce, de vakorganisatie die de retail, wholesale en internationale handel vertegenwoordigt bij de EU.