2.040 euro per klant per jaar
Liefst zes Belgen op tien kochten al online; drie op de vier internetgebruikers zijn klant bij webwinkels. Dat is een stijging van 8% in vergelijking met vorig jaar. Vooral in de groep vanaf 44 jaar is de stijging opvallend: in 2011 kocht 45% van de 44- tot 59-jarigen online, in 2013 was dat al 56%. “De leeftijdverschillen vallen weg, en we hebben definitief de stap gezet naar de late majority” zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.
Dat blijkt ook uit het feit dat mensen nu vaker online kopen: zo is het aantal mensen dat maandelijkse aankopen doet, gestegen van 16 naar 24%. Tegelijk geven ze ook meer uit: gemiddeld 170 euro per maand. “Op jaarbasis is dat 2.040 euro, of 30% meer dan bij onze eerste enquête, twee jaar geleden”, aldus nog de Comeos-topman. De internetverkoop vertegenwoordigt intussen al 3% van de totale handelsomzet in ons land.
Kleding en schoenen het populairst
Voor het eerst is ook het klassieke lijstje van meest populaire aankopen grondig dooreen geschud (grafiek). “Belgen kopen nu vooral kleren en schoenen online”, zegt Dominique Michel. “Hotels, reizen en boeken blijven populair, en ook schoonheidsproducten zitten in de lift.” De digitale muziek en cd’s verliezen dan weer aan populariteit, vooral de opkomst van streamingdiensten zorgt hier voor een mindere verkoop.
“Het succes van de online verkoop van schoenen en kleren hebben we te danken aan de opkomst van pure online spelers, en vooral de reactie van de klassieke handelaars daarop”, zegt Michel. “We merken dat onze handelaars hun online inspanningen hebben opgedreven. En de klanten volgen duidelijk, van zodra er een interessant aanbod is.”
Alles wat met reizen te maken heeft, van hotelovernachtingen tot tickets, wordt bovendien meestal maar één of twee keer per jaar aangekocht. Voeding is de populairste recurrente aankoop: 52% van de online klanten kocht meer dan vijf keer voeding via het internet. “Wie online boodschappen doet, doet dat dus steeds vaker.”
Prijs voor het eerst doorslaggevend
Wie tot nu toe op het internet kocht, deed dat naar eigen zeggen vooral omwille van de tijdwinst en het gemak. “De tijdwinst en het gemak blijven belangrijke factoren, maar de prijs is nu voor het eerst de hoofdreden geworden”, zegt Dominique Michel.
Naar de reden van die verschuiving is het volgens de Comeos-topman niet ver zoeken: “Wanneer de markt volwassen wordt, zullen de klanten van het eerste uur nu ook meer tijd uittrekken om de goedkoopste producten te zoeken. Het vertrouwen in de webwinkels stijgt, de levering vormt geen probleem meer – dus wint de kostprijs aan belang.”
Al is dat prijsbelang toch enigszins sectorgebonden: “In sectoren zoals voeding primeert het gemak nog altijd boven de prijs, in sectoren als elektro en entertainment is de prijs wél van doorslaggevend belang.”
“Tegelijk stellen we ook vast dat mensen bereid zijn te betalen voor een stipte levering, en voor een snelle levering zelfs opvallend méér willen betalen”, zegt Michel. Hoewel 26% van de klanten gratis levering wenst, is 48% toch bereid een bedrag tot 7,5 euro te betalen. Maar de overgrote meerderheid – 70% – verkiest wél thuislevering (10% meer dan vorig jaar), 82% zelfs tussen 9 en 18 uur.
Bankkaart breekt door
De populariteit van betalen met kredietkaarten neemt af (van 46 naar 40%), terwijl het aantal mensen dat online betaalt met zijn bankkaart toeneemt (van 12 naar 22%). “Dat het vertrouwen in betalingen met kredietkaarten dit jaar is afgenomen, kan ten dele te wijten zijn aan de hogere leeftijd van de klanten”, denkt Dominique Michel: “Ouderen hebben niet allemaal een kredietkaart en zijn sowieso meer vertrouwd met de thuisbankier-omgeving”.
Goed om te weten: de helft van de online shoppers verkiest nog altijd een webwinkel die ze kennen. Hetzij uit de winkelstraten, hetzij omdat het een gevestigde naam is in de internetwereld.