Tablets en smartphones trekken ganse sector
Uit de kwartaalcijfers van GfK Retail and Technology blijkt dat de non-foodretail er in de eerste drie maanden van 2013 3,4% op vooruit is gegaan tegenover vorig jaar. Groeiers waren de IT-markt, telecom, boeken en kleine huishoudelijke apparaten.
De groei was voornamelijk te danken aan innovatieve producten en technologische ontwikkelingen: zo profiteerde de volledige markt sterk van de aanhoudende populariteit van tablets en smartphones. Zonder deze twee productgroepen zou de non-foodretailomzet zelfs met meer dan 4% zijn gezakt in het eerste kwartaal.
Liever hip dan goedkoop
De markt van consumentenelektronica startte het jaar dan ook met een daling van 14% ten opzichte van begin 2012. De totale omzet zakte op die manier tot een kleine 315 miljoen euro. Al was er wel een – scherp – lichtpuntje: soundbars, compacte luidsprekers voor onder meer televisietoestellen, wisten dit kwartaal een groei te realiseren van maar liefst 22%.
Iets soortgelijks is ook terug te vinden in de IT-branche: daar gingen de verkopen in het eerste kwartaal immers bijna 11% vooruit, vooral dankzij de verkoop van tablets. Opvallend is dat de GfK-onderzoekers zagen dat prijs in het segment vaak pas op de tweede of derde plaats komt voor de consument, en dat “hedendaagse consumenten meer dan ooit bereid zijn om extra budget te spenderen aan producten die stijlvol en trendy zijn.”
Van die liefde voor ‘trendy’ artikelen genoot ook de telecomsector duidelijk mee in het eerste kwartaal: de verkoop van smartphones kende een groei van meer dan 60% ten opzichte van begin 2012. Voor het eerst zijn daarmee meer smartphones dan ‘gewone’ gsm-toestellen over de toonbanken gegaan. Liefst 60% van de verkochte toestellen is vandaag een smartphone.
Liever boeken dan dvd’s en cd’s
Helaas moesten de minder ‘sexy’ apparaten het wel ontgelden: de markt van grote huishoudapparaten heeft in België al een poosje last van groeivertragingen. Het negatieve groeiritme van het laatste kwartaal van 2012 zette zich dan ook verder tijdens de eerste drie maanden van 2013. De markt van kleine huishoudelijke apparatuur is in dezelfde periode daarentegen met een kleine 5% gestegen.
Ook de fysieke entertainmentdragers moesten zich met een flinke daling tevreden stellen: in het eerste kwartaal van 2013 nam GfK er in de Belgische markt een omzetdaling van 13,7% waar. Nochtans waren er wel een aantal toptitels die als zoete broodjes de deur uit gingen, zoals de dvd van de nieuwste James Bond-film Skyfall en de nog steeds succesvolle soundtrack van Broken Circle Breakdown.
Een andere kaskraker blijft trouwens ook de erotische roman Vijftig Tinten Grijs, die er mee voor heeft gezorgd dat de boekenverkoop een spectaculaire stijging kende tijdens het eerste kwartaal. De groei situeerde er zich over alle verkoopkanalen, maar toch vooral over de onlineverkoop, die met 7% omhoog ging.
Strenge winter voor de moderetail
We hoeven er vast geen tekeningetje bij te maken dat de Belgische modebranche in het eerste kwartaal behoorlijk geplaagd werd door de slechte weersomstandigheden. Ook de crisis speelt de moderetailers volgens GfK nog steeds parten. De totale modeomzet viel daardoor met 5,6% terug ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012.
Eind maart noteerde het onderzoeksbureau bovendien 1.529 winkellocaties in de kledingretail, wat exact 12 winkels minder is dan vorig jaar. Wel werd ondertussen 30.000 m² extra winkeloppervlakte gecreëerd.
Consumentenvertrouwen blijft problematisch
De Belgische non-foodretail kende dus erg gemengde resultaten in het begin van 2013, ondanks het vergelijkingspunt dat volgens GfK al bijzonder laag lag: “Deze groei wordt gerealiseerd op het eerste kwartaal van 2012 en dat was het slechtste in jaren. We staan nu terug op het niveau van 2011”, aldus het onderzoeksbureau.
Bovendien blijft het consumentenvertrouwen op een zeer laag peil – zelfs onder het Europese gemiddelde – steken. “Het individueel aanpassingsvermogen aan de steeds veranderende marktsituatie wordt cruciaal. Marktkennis en -informatie kunnen hierbij helpen”, besluit Erik Lejeune, commercieel directeur van GfK Retail and Technology Belgium.
Meer informatie en het volledige kwartaalrapport kan u vinden op www.gfk-retailreports.be.