Voor kleding naar de binnenstad
De Belg haalt zijn kleding voornamelijk in de grote winkelstraten of in winkelcentra: voor baanwinkels heeft hij het minder. Dit winkelbeeld komt ook voor in de rest van Europa: 78% van de Europeanen verkiest de binnenstad als meest frequente winkellocatie voor mode. Dit stijgt tot 90% voor de West-Europese landen.
“De belangrijkste winkelstraten hebben dus geenszins aan relevantie ingebonden“, aldus CBRE. Voor kleding gaat de Europeaan immers elke vier weken naar de binnenstad, een bezoek aan een baanwinkel voor dezelfde redenen gebeurt maar om de zes weken.
CBRE ziet overigens meer kansen komen voor luxemerken, zeker indien het beschikbare inkomen stijgt. Vandaag gaat in Polen, Hongarije en Rusland nog 70% van de kledingomzet op aan goedkope producten, in Italië is dat maar 36%.
Prijs, properheid en bereikbaarheid cruciaal
Twee op drie consumenten bepaalt zijn winkelkeuze op basis van prijs, properheid, veiligheid en bereikbaarheid. Dit laatste is vooral in België belangrijk, want de gemiddelde landgenoot gaat het liefst met de auto op winkelbezoek, veel meer dan andere Europeanen.
54% van de Europese consumenten gebruikt zijn wagen om te winkelen in de binnenstad, dit stijgt tot 76% voor buitenstedelijk winkelen. Voor België liggen die percentages gevoelig hoger: voor binnenstedelijk winkelen neemt 60% van de Belgische consumenten de wagen, voor buitenstedelijk winkelen loopt dat zelfs op tot 83%.
Voor de lokale supermarkt gebruikt 43% van de Belgen de auto, 35% wandelt en 12% neemt de fiets. Deze percentages verschillen weinig per leeftijdscategorie. Dit alles maakt van bereikbaarheid en voldoende (gratis) parkeerplaatsen een noodzaak in ons land. Dat een straat als de Stationsstraat in Sint-Niklaas hieraan niet kan beantwoorden, verklaart veel van de leegstand, meent CBRE.
Online aankopen meestal via pc
Intussen zet het online winkelen zich gestaag door: reeds 43% van de Europeanen tussen 16 en 64 hebben al een aankoop gedaan via het internet. Twee jaar geleden was dat nog maar 40%. Wel zijn er grote regionale verschillen: terwijl 70% van de Duitsers, Zweden en Engelsen online kopen, doet amper 10% van de Hongaren aan e-commerce.
Vooral in kleding en schoenen is het online winkelen al ingeburgerd: 62% van de Belgen zou dit wel online kopen, meestal met de computer en in mindere mate met de smartphone of de tablet. Slechts 21% doet hetzelfde voor de wekelijkse boodschappen.
Bij online bestellingen van kleding laat 51% van de Belgen die liefst aan huis bezorgen. 18% kiest voor levering in de nabijgelegen winkel en 23% voor een ander afhaalpunt zoals het postkantoor. Voor het afleveren van online gekochte boodschappen kiest 40% van de Belgen voor een levering in de nabijgelegen winkel, 30% voor een levering aan huis en 12% voor een levering in een winkel nabij het werk.
Ondanks het toenemend succes van online blijft de fysieke winkel belangrijk, zegt CBRE: zo wil 85% van de Europese consumenten nog altijd de kleding voelen en bekijken in de winkel vooraleer te kopen, in België is dat met 80% maar licht lager. 40% van de Belgen noemt deze look & feel echter nog altijd zeer belangrijk.
Showrooming is een jongerenfenomeen
Het gebruik van de smartphone en tablet bij het winkelen is nog niet zo ingeburgerd. 70% van de ondervraagde Belgen vergeleek nog nooit online prijzen via zijn smartphone terwijl hij in de winkel stond. Wel zegt de helft van de 25- tot 34-jarigen dit soms tot altijd te doen: een verhoging van het gebruik lijkt dan ook een normale evolutie.
Elders in Europa valt een zelfde vaststelling te doen: 61% van de Europeanen heeft nog nooit zijn smartphone gebruikt om te zien of er acties liepen in de winkel, 62% maakt geen gebruik van sociale media om bij vrienden en kennissen om advies te vragen en 68% heeft nog nooit een app van een winkelcentrum gebruikt.
Eenzelfde beeld is er voor het gebruiken van de QR-codes: 73% van de ondervraagden scande nog nooit een QR-code in bij het winkelen om meer informatie over het product te zoeken via het internet. Voor de jongeren tussen 16 en 24 jaar deed ook hier één op de twee dat al wel.
Vastgoedadviseur CBRE distilleerde dit portret van de Belgische consument uit een groot Europees onderzoek. Daarbij werden meer dan 10.000 consumenten uit tien landen (België, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Hongarije, Polen, Rusland en Zweden) in maart en april 2013 ondervraagd, van wie 1.053 uit België.