Groei dankzij online en franchisezaken
Na vier jaar van zwarte sneeuw kan de Franse elektroreus Darty eindelijk nog eens met goed nieuws uitpakken: de groep eindigde zijn gebroken boekjaar, afgesloten op 30 april, met een winst van 13,8 miljoen euro (tegenover een verlies van 6,6 miljoen euro het jaar voordien) en een omzet van 3,51 miljard euro (+3,2%).
In Frankrijk was de omzetgroei nog iets groter (+3,5%), dankzij de nieuwe expansiepolitiek onder franchise: het voorbije boekjaar opende de groep er liefst 39 franchisewinkels. Op vergelijkbare basis ging de verkoop er wel 1,6% op achteruit en in Frankrijk zelfs 2%. Mede dankzij de integratie van Mistergooddeal.com ging de online verkoop er in eigen land met 22% op vooruit. Darty claimt nu een webpenetratie van 17%.
In Nederland is Darty-dochter BCC dankzij de overname van 18 winkels intussen “een van de grotere omnichannel spelers van het land” geworden. Inclusief de Belgische zusterketen Vanden Borre zijn de Lage Landen intussen goed voor een omzet van 698,6 miljoen euro, 1,7% meer dan het jaar voordien (-0,3% op vergelijkbare basis).
De operationele winst klokte af op 60,3 miljoen euro, beter dan de 53,4 miljoen euro van vorig jaar. Uiteindelijk blijft daar netto 13,8 miljoen euro, waardoor de groep zijn eerste nettowinst optekent na vier jaren van verlies.
Weg uit Tsjechië en Slowakije
Darty trok zich het voorbije boekjaar terug uit Tsjechië en Slowakije: het verkocht er al zijn aandelen in het verlieslatende Datart. Een beslissing die kadert in het ‘Nouvelle Confiance’-reorganisatieplan uit 2013: de Fransen beslisten toen om zich terug te plooien op hun drie historische markten. Eerder trok Darty zich ook al terug uit Italië en Spanje.
De drastische reorganisatie – die ook gepaard ging met een kostenbesparing en een investeringsplan (in online en franchising) – zou normaal pas volgend boekjaar worden afgerond, maar voorzitter Alan Parker kon trots aankondigen dat het “afstoten van onze niet-strategische activiteiten” nu al rond is. “Ondanks de moeilijke marktomstandigheden is ons marktaandeel blijven stijgen en heeft de groep vroeger dan verwacht de beoogde kostenbesparing van 50 miljoen euro bereikt.”
Al waarschuwt algemeen directeur Régis Schultz, die in 2013 zijn moeilijke taak begon, wel voor overdreven optimisme: “Ondanks tekenen van een stijgend consumentenvertrouwen zullen de productcycli een negatieve impact blijven hebben op onze markten, die meer dan uitdagend blijven.”