De H&M-groep kende een zwakke zomer: in lokale valuta daalde de omzet met 4%. Op de herfstcollecties reageerden klanten beter, maar de Zweden moeten toch de duimen leggen voor rivaal Inditex.
Zwakke start
Het voorbij derde kwartaal was zwakker dan verwacht voor de Zweedse H&M Group. Hoewel de netto-omzet met 3% steeg tot 57,5 miljard kronen (5,4 miljard euro), was er in lokale wisselkoersen een daling van 4%. De verkoop was ook minder dan de 5% groei die analisten volgens Reuters verwachtten.
“Het derde kwartaal kende een zwakke start, net als de hele industrie in veel van de belangrijkste markten van de groep”, aldus H&M in een verklaring. “De omzet verbeterde in de loop van het kwartaal, met een betere start van de herfstcollecties dan vorig jaar.”
Sfeer slaat om
Grote rivaal Inditex deed het nochtans een pak beter in de zomerperiode. Van mei tot juli haalde de Spaanse groep een omzetgroei van 16% in constante valuta, al vertraagde die groei tot 11% tussen augustus en half september. De Zara-eigenaar profiteerde evenwel van vroege prijsstijgingen, toen consumenten nog volop hun scha wilden inhalen na corona en zich nieuwe outfits voor op reis of kantoor kochten.
Nu houden consumenten weer veel meer de vinger op de knip, zoals ook Primark recent toegaf. De Ierse budgetmodeketen belooft daarom geen verdere prijsstijgingen door te voeren, hoeveel dat het bedrijf ook aan marge mag kosten. Op 29 september publiceert H&M zijn winstcijfers voor het kwartaal.