Zwakkere start dan vorig jaar
Terwijl volgens handelsfederatie Comeos de eerste dag van de solden goed is ingezet, merkt Unizo vooral op dat de “eerste resultaten er slechter uitzien dan vorig jaar”. Eén van de redenen voor dat verschil is wellicht dat de eerste koopjesdag bij de grotere modeketens meteen is ingezet met “superkortingen” tot 70%, terwijl de meeste kleine winkeliers starten met kortingen van 20% tot 30%.
Wel zijn beide organisaties het er over eens dat de soldenperiode minder goed is ingezet als vorig jaar. Al mag dat niet verwonderen, aangezien de zomerkoopjes verleden jaar op een zaterdag van start gingen.
“Veel mensen moeten vandaag werken, waardoor ze nog niet naar de zomersolden kunnen”, zegt Mode Unie. “Bovendien houden heel wat winkels traditioneel hun wekelijkse rustdag op een maandag. Door de solden zijn ze nu uitzonderlijk open, maar dat is niet doorgedrongen tot bij de consument.”
Bovendien waren er ook de voorbije weken al heel wat acties. Bedrijven pakten toen onder meer uit met koppelaanbiedingen, die wettelijk toegelaten waren. “De eerste soldenmaandag van 2012 was in ieder geval een stuk minder goed dan vandaag”, merkt Comeos wel op.
Voor hele soldenperiode geen daling verwacht
Ondanks die zwakkere start verwachten de winkelorganisaties dat de koopjesperiode succesvol wordt. De hele periode moet de vergelijking met vorig jaar kunnen doorstaan, stelt Mode Unie.
“Tijdens de gewone zomerverkoop verkochten zelfstandige modewinkels 7,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Hopelijk maken deze zomersolden die negatieve zomerverkoop een beetje goed”, zegt Unizo.
Online retailers doen gretig mee
Intussen proberen ook de webwinkels een graantje mee te pikken van de koopjesperiode. Een bevraging van de vakorganisatie BeCommerce bij 432 leden leert dat ze vooral een sterke verkoop verwachten voor mode en accessoires, multimedia en elektro, hard- en software en tuinbenodigheden.
Vorig jaar boekten de Belgische webwinkels 7% van hun omzet tijdens de zomersolden. Dit jaar verwachten ze een half procent beter te doen.
– Johan Van Geyte en Pauline Neerman