The Guest, een Antwerpse conceptwinkel die in september de deuren opende, wil een ‘hospitality’-ervaring naar de retail brengen. Funshoppen 2.0, of de winkel als lifestylemagazine. “Het zit ‘m in kleine, disruptieve dingen.”
Funshoppers keren terug
In september openden initiatiefnemers Jim Cantens en Guy Rietens hun 1.200 m² grote conceptwinkel op een toplocatie in het centrum van Antwerpen. Niet zomaar een winkel: een bezoek aan The Guest moet aanvoelen als bladeren door een lifestylemagazine. Het warenhuis-nieuwe-stijl dompelt bezoekers onder in een wereld van mode, beauty, voeding, design, sport, kunst en architectuur. Het aanbod is een wisselende mix van een 35-tal grotere en kleinere merken met een eigen verhaal.
Een gewaagde zet, zo’n investering in onzekere tijden, maar de ondernemers blikken met zekere tevredenheid terug op de hectische eerste twee maanden: “De funshoppers en de toeristen zijn weer terug in de stad”, merkt Cantens. “We zien een stijgende evolutie, zeker de weekends zijn goed. We zijn een echte bestemming voor funshoppen. Voor een functionele aankoop gaan mensen wellicht elders, maar tijdens de komende eindejaarsperiode zullen we zeker onze plek hebben. Bij een dagje Antwerpen hoort ook een bezoek aan The Guest op de planning te staan.”
Concept bewaken
De ondernemers willen het verschil maken door de sterke punten van de hospitalitybranche naar de retail te brengen. “Dat is echt iets waarop wij hameren. We hebben bijvoorbeeld een conceptmanager in dienst: die bewaakt het concept, denkt na over wat je ziet, ruikt en voelt wanneer je de winkel binnenkomt. Het zijn kleine, disruptieve dingen die wij anders aanpakken dan een doorsnee retailer die met een shopmanager werkt”, zegt Cantens.
In de retail heerst wel een wat andere mentaliteit dan in de horeca, ervaart hij. “In hospitality blijf je gaan, je doet wat moet tot wanneer het moet. In de winkel houden medewerkers toch meer aan vaste uren en pauzes. Dat is wat aanpassen voor mij.”
Online verlengstuk
Een bezoek aan The Guest is bij uitstek een fysiek winkelervaring, waarbij alle zintuigen worden bespeeld. Zo’n belevingsconcept ook een online verlengstuk bezorgen, is best een uitdaging. De website van The Guest vertelt verhalen en biedt inspiratie, maar een webshop is voorlopig geen onderdeel van het zakenmodel. “De website is net als onze Instagramaccount een etalage voor de merken die we presenteren. E-commerce is operationeel heel complex met een wisselend aanbod van wel 35 partners. We broeden wel op een aanpak waar we allemaal beter van worden.”
Nog toekomstplannen? “We blijven hard werken om het concept verder op punt te zetten. We organiseren events en denken na over volgende partners. Sommigen hebben een contract voor twee maanden, anderen voor vier maanden, het wisselt hier voortdurend.” Zo blijft elk bezoek aan de winkel verrassingen inhouden.
Toekomstbestendige modellen
Jim Cantens en Guy Rietens komen meer vertellen over hun bijzondere aanpak op de RetailDetail Night, op 25 november in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen. Het eindejaarsevent voor de retailsector is terug met de gekende formule: ’s middags zijn er drie thematische voorprogramma’s, gevolgd door een feestelijke plenaire sessie ’s avonds, met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, keynotes door INNO en Albert Heijn en uitgebreide netwerkmogelijkheden.
Het voorprogramma Gamechangers blikt vooruit: welke retailmodellen zijn toekomstbestendig in een digitale wereld post-COVID? Met onder andere trendwatcher Maarten Leyts van Trendwolves, Karl Lechat die voor mobiliteitsspeler D’Ieteren een nieuwe fietsenwinkelketen uit de grond stampt, en verder ook presentaties door The House of Marketing, Torfs, Play it Safe en Delhaize.
Via deze link vind je meer informatie en kan je tickets bestellen.