Textieldiscounter Zeeman gaat de komende jaren nog enkele tientallen vestigingen in Nederland sluiten. De verhoopte groei zal dus van e-commmerce en nieuwe buitenlandse filialen moeten komen, vooral in Zuid-Europa.
Online concurrentie
Volgens topman Erik-Jan Mares zal het aantal Nederlandse winkels van Zeeman de komende jaren dalen tot 430 à 440, schrijft RTL-Z. Momenteel zijn er nog 505 filialen in Nederland. In de afgelopen vijf jaar heeft Zeeman zijn winkelbestand op de Nederlandse thuismarkt al met 7% teruggedrongen: vooral in plaatsen met minder dan 7500 inwoners trok de discounter weg, omdat mensen meer online shoppen en in de grotere steden.
Mares zegt verder dat het nog goed gaat met Zeeman in Nederland, maar dat het er wel op aankomt om tijdig slechtlopende winkels te sluiten. Tegelijkertijd sluit hij niet uit dat er hier of daar toch nog een nieuwe winkel bijkomt. Het zou dan wel om grotere filialen gaan.
Webshop uitbouwen
Toch moet de groei in Nederland in de eerste plaats van de online activiteiten komen. Zeeman heeft sinds enkele jaren een webshop in Nederland en België en het bedrijf wil het online assortiment nog uitbreiden.
In het buitenland – en dan vooral in Zuid-Europa – is er wel nog volop ruimte voor groei. Zeeman heeft momenteel 47 winkels in Spanje en denkt er op termijn meer dan 200 te kunnen openen. Het bedrijf lonkt ook naar andere landen zoals Italië, Portugal en Griekenland, maar concrete uitbreidingsplannen naar die landen zijn nog niet bekend.