Zeeman zet in op sneakers en dat zullen we geweten hebben: om de lage prijs van het standaardmodel in de verf te zetten, produceert de keten als contrast ook een exclusief sneakermodel dat 200 euro moet kosten. Die kan bovendien enkel worden gekocht in twee pop-upwinkels (in Antwerpen en Amsterdam), die speciaal voor deze stunt geopend worden.
Dure marketing
Aan de hand van de twee modellen, de ‘Hybrid Z’ en de ‘Basic Z’, probeert de winkelketen de enorme prijsverschillen tussen sneakermerken te verklaren. De Hybrid Z is volgens de winkelketen gemaakt zoals de dure merken uit de sneakerindustrie dat zouden doen: een uniek en opvallend ontwerp, een beperkte oplage van 500 paar om de exclusiviteit te garanderen en de ondersteuning van een uitgebreide marketingmachine (inclusief influencers op sociale media) om de schoenen aan te prijzen. Bovendien zijn de sneakers enkel te koop voor winnaars van een lottrekking die 200 euro neertellen in de pop-upwinkels in Antwerpen en Amsterdam.
Voor de Basic Z volgde Zeeman zijn normale werkwijze: een item met een eenvoudig ontwerp wordt in grote aantallen (20.000 stuks) geproduceerd en om kosten te besparen ging het vervoer over zee. Er werd geen dure reclamecampagne opgezet, maar alleen een duidelijke productfoto gemaakt. Op die manier slaagt de Nederlandse retailer erin om sneakers aan te bieden tegen de prijs van 12,99 euro.
Het is uiteraard niet de bedoeling van Zeeman om ook de dure modemarkt te bestormen. De kledingketen wil vooral een statement maken en aantonen waar de prijsverschillen vandaan komen. Overigens is de winst die gemaakt wordt met de Hybrid Z bestemd voor het goede doel ‘Save Our Sisters in India’.