Jan Zeeman, de oprichter van textieldiscounter Zeeman, is op 2 juni op 78-jarige leeftijd overleden.
Eenvoud en discount
Zeeman opende de eerste winkel met zijn naam in Alphen in 1967. De eerste vestiging bracht het ‘big box’-supermarktconcept, dat toen opgang maakte, naar de textielsector. Zijn overtuiging was en bleef er altijd een van eenvoud en discount: volgens Zeeman hoefde goede kleding en textiel niet duur te zijn en willen ook mensen die veel verdienen zo weinig mogelijk betalen voor ‘basistextiel’, aldus BN De Stem.
De ondernemer wilde alles bovendien in eigen handen houden, van het transport tot het nu zo befaamde logo met de matroos, dat Zeeman naar verluidt zelf ontwierp. De oprichter was tot op heden eigenaar van zijn keten, al stopte hij in 1999 wel als CEO en trad hij in 2014 terug uit de raad van commissarissen.
Vandaag telt de keten 7000 medewerkers en 1300 winkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Spanje. De oprichter werd bij de 25 rijkste Nederlanders gerekend en zou een vermogen van meer dan 800 miljoen euro hebben vergaard. Hij overleed volgens de familie thuis, na een korte periode van ziekte. Het afscheid gebeurt in besloten kring.