Spanje heeft potentieel voor 250 winkels van Zeeman. De 43 vestigingen doen het er opvallend goed en nieuwe openingen volgen elkaar aan hoog tempo op.
Lagere lonen en huren
Discountketen Zeeman is aan een snelle expansie bezig in Spanje, al wordt het daar uitgesproken als ‘Seemán’. Vandaag zijn er al 43 winkels van de Nederlandse keten, die er ginds verder quasi identiek uitzien als elders. In het crisisgetroffen land slaat het concept van textiel aan discountprijzen goed aan: ook C&A en Hema zijn succesvol in Spanje.
Er zou dan ook potentieel zijn voor zo’n 250 winkels, laat Zeeman-CEO Erik-Jan Mares weten aan Trouw. Al in 2020 moet het aantal Spaanse vestigingen oplopen tot honderd. Niet alleen is er omwille van de crisis veel vraag naar het budgettextiel van de retailer, in Spanje is er ook nog minder concurrentie vanwege e-commerce. Bovendien boekt Zeeman er “hele goede rendementen” dankzij zowel lagere lonen als huurprijzen.
Olievlekstrategie
De expansie verloop volgens een olievlekstrategie: Zeeman trok eerst via Frankrijk naar Catalonië. De eerste winkel in Valencia is vervolgens net opengegaan. Zaragoza volgt, waarna Madrid en Andalusië aan de beurt zijn. De keten met de matroos wil daarna al naar een volgend “zuidelijk land”, mogelijk Portugal. Al wordt dat laatste nog niet bevestigd.
Qua locaties zoekt Zeeman de woonwijken op, waar de discounter zich als buurtwinkel wil positioneren. De formule zegt er ook een breder publiek aan te trekken. Met de zuidelijke groei vangt Mares bovendien de krimpende Nederlandse markt op, waar Zeeman in de afgelopen vier jaar 29 winkels sloot. In de komende tijd zitten er nog sluitingen aan te komen.