De coronacrisis kan Zeeman niet stoppen. Integendeel:, de textieldiscounter wil in Frankrijk en Spanje honderden nieuwe winkels openen. Nog voor Nieuwjaar moeten er in Frankrijk al een tiental bijkomen.
100 extra winkels in Frankrijk
Nu de economische impact van de coronacrisis steeds meer voelbaar wordt, groeit de markt voor discount. Ook in de textielmarkt: hoewel de winkels van Zeeman acht weken dicht moesten blijven, kwamen de klanten snel terug, zegt Frans topman Stéphane Bauer. De Nederlandse formule heeft nog geen grote merkbekendheid in Frankrijk, maar daar moet nu verandering in komen.
In de voorbije maanden zijn in het land al een drietal nieuwe winkels geopend en daar voegt de keten de komende maanden nog een tiental extra openingen aan toe. Vooral de regio rond Parijs is nu in het vizier. Vandaag heeft de Nederlandse retailer 292 Franse winkels, maar op termijn zou er potentieel zijn voor nog honderd extra vestigingen.
Voor die expansie mikt Zeeman nu op organische groei, niet meer op overnames uit faillissementen of reorganisaties, zoals het bedrijf eerder wel in in Nederland en Duitsland deed. Aangezien de discounter in Frankrijk eerder een gemakswinkel dan een bestemming is, zoekt ze nu locaties met een grote klantenstroom in steden met meer dan 40.000 inwoners. De panden zijn liefst zowat 250 m² groot.
Ook Spanje prioriteit
Ook op Spanje zet het merk met de matroos stevig in: vijf jaar na aankomst heeft het bedrijf daar vandaag zeventig winkels, nu streeft Zeeman er naar honderd winkels op middellange termijn. “Frankrijk en Spanje zijn de twee landen waar onze uitbreiding een prioriteit is”, aldus Bauer tegenover Le Monde.
In 2019 boekte Zeeman een omzet van 769 miljoen euro. Het bedrijf is goed voor 1300 winkels en verkoopt naar eigen zeggen jaarlijks 24 miljoen stuks ondergoed. Begin juni overleed oprichter Jan Zeeman op 78-jarige leeftijd, maar de keten blijft in handen – zowel financieel als operationeel – van de familie.