“Ergste van de crisis is voorbij”
“De omzet groeit met 1 à 2 procent, niet spectaculair. Dat kost wel veel moeite. Eigenlijk zijn de omzetten sinds 2008 niet meer sterk gestegen. Onze kosten dan weer wel. Door de opeenvolgende indexverhogingen zijn zowel de loonkosten als de huurprijzen nu 21 procent hoger”, en dus zit er voor ZEB niets anders op dat “veel efficiënter en sneller werken”.
Van Mol merkt tegelijk dat de consument meer prijsbewust geworden is: “Gemiddeld besteden klanten per shoppingtrip 7 procent minder dan voor de crisis. Ze houden heel veel rekening met promoties en speciale acties”, aldus nog de ZEB-topman.
Van Mols voorzichtige optimisme wordt overigens door de meeste bevraagde ondernemers uit diverse sectoren gedeeld. “Het ergste van de crisis is voorbij“, besluit het zakenblad dan ook: “Voorzichtige maar gewettigde hoop op beterschap in de economische machinerie mag weer.” Met die mening staan ze niet alleen: ook het consumentenvertrouwen blijft maar stijgen, nu al zeven maanden op rij.