Inditex, de moedergroep van onder andere Zara en Bershka, verkocht dit voorjaar nog voor een miljard euro minder dan pre-corona. Toch is er duidelijk herstel, zeker nu de maatregelen versoepelen.
“Progressief herstel”
Inditex klopte de verwachtingen in het eerste kwartaal, van februari tot eind april. Hoewel de omzet nog een miljard euro lager lag dan in 2019, toen er van Covid-19 nog geen sprake was, klokte de verkoop met 4,9 miljard euro beduidend hoger af dan analisten hadden voorspeld. Het was immers een groei van 48% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl nog veel winkels dicht waren of beperkte openingsuren hadden. Met name de onlineverkoop steeg met 67%.
De nettowinst bereikte 421 miljoen euro in het voorbije kwartaal. Pre-corona was dat nog een derde meer geweest, maar gezien de omstandigheden was ook dat een opsteker voor het bedrijf. “De resultaten tonen een progressief herstel, ook al werden ze materieel beïnvloed door de gezondheidscrisis en de tijdelijke sluiting van winkels in belangrijke markten zoals de VS, Frankrijk, Duitsland, Italië, Portugal en Brazilië”, aldus Inditex zelf tegenover Reuters.
In de eerste week van juni is de omzet opvallend genoeg meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, goed voor een stijging van 5% in vergelijking met 2019. Ondertussen zijn namelijk alweer 98% van alle winkels wereldwijd heropend, wat merkbaar leidt tot een piek in de vraag. Hoe lang die piek zal duren, valt evenwel nog af te wachten.