Zara zet zijn eerste stappen in het ‘metaversum’, een snel groeiende virtuele wereld. De Spaanse modeketen lanceert een virtuele kledingcollectie in samenwerking met het Zuid-Koreaans merk Ader Error, speciaal voor de chat- en game-app Zepeto.
Outfits voor avatars
Na onder meer Balenciaga, Gucci en Burberry ontwerpt nu ook Zara kleren om online te dragen. Voor de populaire Zuid-Koreaanse app Zepeto lanceert de Spaanse modereus virtuele kleding en make-up. De kleding zal niettemin ook fysiek te koop zijn.
Zepeto is een voorbeeld van een metaversum, de term die Facebook in een klap wereldbekend heeft gemaakt door zijn naamsverandering naar Meta. In de virtuele wereld van Zepeto kan je je eigen avatar kleden en vormgeven naar eigen smaak. Via hun avatar kunnen gebruikers vervolgens online spelletjes spelen of chatten met vrienden. Eerder ontwierpen ook al Ralph Lauren, Disney en Nike outfits voor de app.
Voor de nieuwe generatie
Zara stelt dat de samenwerking een nieuwe generatie helpt identificeren op basis van de identiteit en eigenheid van elk individu. De zogeheten AZ-collectie reflecteert over “het vermogen van taal om ideeën uit te drukken, nieuwe vormen van denken te laten ontstaan en nieuwe culturen te creëren”, met het alfabet als een “onuitputtelijke bron van creativiteit” – net zoals de levensstijlen van jonge mensen, aldus FashionNetwork.
Samen hebben Zara en Ader Error een persona gecreëerd dat enkel in het metaversum en in video’s en foto’s van de collectie wordt gevisualiseerd door virtuele avatars van bekende modellen. Maar er is ook een offline tegenhanger: de kledingcollectie, met oversized donsjassen, jeans en sneakers is voor ‘echte’ mensen te koop via de webshop van Zara en Ader Error en in geselecteerde winkels, waaronder in Nederland en Frankrijk.