De grootste moderetailer ter wereld heeft de gevolgen van de coronacrisis verteerd: Inditex, moederbedrijf van onder andere Zara, ziet de omzet boven pre-coronaniveaus stijgen en maakt weer winst.
Recordcijfers
Inditex, de holding boven winkelketens als Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti en Bershka, is er weer helemaal bovenop. In het tweede kwartaal behaalde de modegroep recordresultaten die de pre-coronacijfers alweer overtreffen. De omzet bedroeg 6,99 miljard euro, een stijging met 7% vergeleken met 2019, en de nettowinst bedroeg 850 miljoen euro.
Over de eerste jaarhelft ging de omzet 49% hoger dan in 2020 en bedroeg de winst 1,27 miljard. Vorig jaar was er nog een verlies. Vooral online ging het hard: de e-commerceverkopen lagen 36% hoger dan in de eerste helft van 2020 en liefst 139% hoger dan in 2019.
Digitale transformatie
De retailer kondig enkele initiatieven aan die de groei nog moeten versterken. Zara Man lanceert een nieuw sportkledijassortiment met de naam Zara Athleticz. Eenvoud, comfort en functionaliteit zijn de kernwoorden. Modemerk Uterqüe wordt volgend jaar volledig geïntegreerd in Massimo Dutti: het label zal geen eigen winkelnetwerk meer hebben, het assortiment wordt beschikbaar in de Massimo Dutti-webshop en in een deel van de fysieke winkels van dat merk.
Verder blijft Inditex inzetten op digitale transformatie. Er komt onder meer een app voor de Zara ID-service, waarmee shoppers zich kunnen identificeren met een QR-code voor digitale betalingen, retours en het ophalen van online bestellingen.