Modegroep Inditex ziet ondanks de impact van de coronacrisis de omzet weer aantrekken. Vooral online presteert de retailer bijzonder sterk.
Gedigitaliseerde winkels
Inditex, de groep boven bekende modemerken als Zara, Bershka, Massimo Dutti en Pull & Bear, realiseerde een omzet van 6,1 miljard euro in het derde kwartaal van het lopende boekjaar. Dat is een daling met 10% in vergelijking met een jaar voordien, maar een duidelijke verbetering vergeleken met de daling van 31% in het tweede kwartaal en van 44% in het eerste kwartaal.
Het zijn bemoedigende resultaten in de wetenschap dat zo’n 5% van de winkels van de groep gesloten bleef tijdens het derde kwartaal en 88% van de winkels beperkingen ondervonden op het vlak van openingsuren en capaciteit. De onlineomzet groeide met wel 76%. De groep wist de operationele kosten met 17% in te perken en de voorraden met 11% te doen dalen. Daardoor landde Inditex op een nettowinst van 866 miljoen euro.
Voor topman Pablo Isla bewijzen de sterke cijfers dat de groep strategisch op het goede spoor zit. Inditex zet sterk in op een integratie van de fysieke winkels met online. Voor al z’n merken opent de groep nu grotere en eco-efficiënte winkels vol technologie van de nieuwste generatie. In die gedigitaliseerde winkels kan de retailer de voorraden veel efficiënter beheren.