Ondanks de frisse lente en terughoudende consumenten, steeg de omzet bij Inditex in de eerste jaarhelft met 7,2%. De groei verloopt langzamer en vlaggenschip Zara laat de prijzen zakken.
50% meer regen, 10% meer winst
Voor iedereen is het een moeilijk modejaar, zelfs voor ’s werelds grootste modebedrijf. Rivaal H&M voorspelde al in juni een omzetdaling van 6%, omdat de Zweden net zoals kledingretailers overal zagen hoe het slechte weer de al zuinige consument weghield. Fast-fashionspecialist Inditex, die door zijn korte doorlooptijden normaal goed kan inspelen op onverwachte omstandigheden, voelt de gevolgen zelf ook: op de Spaanse thuismarkt viel in juni de helft meer regen dan gemiddeld, terwijl die markt goed is voor 14,8% van de omzet.
Toch rapporteerde de modereus een omzetstijging van 7,2% tot 18,1 miljard euro, volgens Reuters langzamer dan vorig jaar maar in lijn met de verwachtingen. De nettowinst klokte af op 2,8 miljard euro, goed voor een tiende meer. Zara, het grootste merk van Inditex, reageerde op de vertraging door de prijzen minder te verhogen dan de concurrentie en dan verleden jaar: de prijzen voor dameskleding daalden in het tweede kwartaal met 6%, terwijl die volgens analisten bij H&M gemiddeld met 1% stegen.
Voor het najaar ziet het er alvast beter uit. De eerste herfst- en wintercollecties slaan goed aan, meent de groep: tussen 1 augustus en 8 september hernam de groei weer met 11%, wat de vertraging van de voorbije maanden meteen compenseert.