Inditex, de modegroep achter Zara en Bershka, hamstert nu al om de wellicht moeilijke winter door te komen. De modereus verhoogt na een sterk voorjaar de productie en legt extra voorraden aan.
40% meer voorraden
Inditex is bang voor de komende winter: de Spaanse modegroep vreest problemen in de toeleveringsketen, nog hogere grondstof- en productiekosten en een prijskritische consument. Daarom versnelt de fastfashionreus de productie, om proactief voorraden aan te leggen. De Zara-eigenaar waardeert zijn voorraden nu al op 3,67 miljard euro, 43% hoger dan vorig jaar.
De eerste helft van dit jaar verliep nochtans goed: in de zes maanden tot eind juli steeg de omzet met 24,5% tot 14,8 miljard euro. De nettowinst klokte zelfs 41% hoger af op 1,8 miljard euro. Voor de tweede helft rekent de groep evenwel op enige vertraging: tussen 1 augustus en 11 september vertraagde de omzetgroei tot 11% in constante valuta, ook al stijgt de verkoop de laatste weken weer.
Strategische prijsstijgingen
Inditex verhoogde de prijzen al vroeg in het jaar om de inflatie op te vangen, maar deed daar zijn voordeel bij: op dat moment kochten mensen na de coronabeperkingen wereldwijd meer kleren voor op vakantie, evenementen en om terug naar kantoor te gaan. De brutomarge bedroeg 57,9% in de eerste jaarhelft.
Amancio Ortega, de gepensioneerde oprichter van Inditex, speelt alvast op zijn eigen manier in op de toeleveringscrisis: de miljardair koopt in de Verenigde Staten magazijnen op. Momenteel lopen gesprekken voor 905 miljoen dollar aan logistiek vastgoed, met huurders als Amazon en FedEx.