Inditex, de Spaanse groep achter Zara en tal van andere merken, blijft de claim van ‘fast-fashion’ waarmaken: dankzij hoge productiesnelheden en hypermodern voorraadbeheer wist de modereus de winkelvoorraden met 5% te verlagen terwijl de omzet met 7,5% omhoog ging.
12% meer nettowinst
In de eerste negen maanden van 2019 heeft Inditex een nettowinst van 2,72 miljard euro geboekt, dat is 12% meer dan een jaar eerder. De netto-omzet kwam neer op 19,8 miljard euro, een stijging van 7,5% ten opzichte van vorig jaar. De cashpositie van de Spaanse modereus klom naar 7,7 miljard euro.
De erg succesvolle samenwerking met popster Billie Eilish hielp daarbij een handje, net als sterke e-commercegroei nu de retailgroep in ruim 200 verschillende landen online actief is, maar vooral opvallend is het scherpe voorraadbeheer bij de fastfashiongigant: de voorraden in omloop daalden met 5%, terwijl rivaal H&M volgens Bloomberg – mede door tegenvallende verkoopcijfers – nog steeds met zo’n 5,2 miljard euro aan onverkochte voorraden kampt.
Nu met nog minder voorraad
“Ons bedrijfsmodel is al altijd gebaseerd op hele beperkte voorraden. Dankzij RFID en volledige integratie van de stock kunnen we het nu met nog minder”, zegt bestuursvoorzitter Pablo Isla. De groep bevestigt RFID-tags aan de kleding, zodat artikelen constant gevolgd worden doorheen de bevoorradingsketen en ook het voorraadbeheer in de winkels automatisch gebeurt.
Dankzij de korte productie- en doorlooptijden, gecombineerd met kleine voorraden, kan de groep zo ook tijdens het seizoen voortdurend bijsturen en beslissingen nemen, aldus Isla. Het bewijs dat het werkt, levert volgens hem de nieuwe Zara-flagshipstore in Bilbao die er vier oude winkels vervangt. Ondanks een beperktere oppervlakte en 20% minder voorraad, verkoopt de nieuwe vestiging er meer dan de vier vroegere winkels samen.
Voor het volledige jaar 2019 voorspelt Inditex een vergelijkbare omzetgroei tussen de 4 en 6%. Dat ligt in lijn met eerder uitgesproken verwachtingen. Om verder in te zetten op technologie, voegt het bedrijf dit jaar de Franse technologie-onderneemster Anne Lange toe aan de raad van bestuur. Zij specialiseert zich in het ‘internet of things’.