Zara-eigenaar Inditex maakt indruk met sterke cijfers

Inditex logo's
Shutterstock.com

Ondanks de grote impact van de coronapandemie bleek Inditex in het tweede kwartaal alweer winstgevend. Online groeit bijzonder fors en de retailer zet verdere stappen in z’n digitale transformatie.

 

Voorraadbeheer en kostenreducties

Met een brutobedrijfswinst van meer dan 1 miljard euro en een nettowinst van 214 miljoen euro in het tweede kwartaal, presteerde modegroep Inditex – bekend van merken als Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear en Bershka – beduidend beter dan verwacht. In het eerste kwartaal kleurden de cijfers immers nog rood als gevolg van de coronapandemie, maar het ergste lijkt nu achter de rug. Het derde kwartaal vertoont volgens de retailer een verdere terugkeer naar de normaliteit, waarbij de winkelverkopen stilaan herstellen.
 

De omzet daalde nog wel fors: -31% (tegenover -44% in het eerste kwartaal). Logisch: in mei was nog 87% van de fysieke winkels van de groep gesloten. Intussen is 98% van de winkels wereldwijd weer open. Inditex wist de marges op peil te houden door een strikt voorraadbeheer en kostenreducties. De onlineverkopen groeien intussen exponentieel: de e-commerce omzet steeg met 74% in het eerste halfjaar en voor het eerst verwerkte de retailer één miljoen bestellingen op één dag.

 

Nieuwe Zara app

Digitale transformatie blijft een prioriteit voor de groep. Sprekend voorbeeld is de nieuwe Zara app, die Inditex nu uitrolt in Spanje: die laat klanten toe om met hun smartphone het beschikbare assortiment in een winkel van hun keuze te raadplegen, een bestelling te plaatsen en die binnen het halfuur al af te halen. In de winkels kunnen klanten met de app snel producten terugvinden dankzij de inzet van RFID technologie. De app laat ook toe om een paskamer te reserveren en mobiel te betalen.
 

CEO Pablo Isla benadrukte dat "het herstel en de sterke prestaties te danken zijn aan het harde werk, de betrokkenheid en de creativiteit van iedereen bij Inditex. Ik ben vooral blij met onze online omzetgroei, die het cruciale belang van onze strategie voor de integratie van winkels en online laat zien. Dit is een hoeksteen van ons unieke businessmodel."