Opnieuw heeft de Spaanse modegroep Inditex robuuste resultaten gepubliceerd. Het beursgenoteerde bedrijf ziet nog volop groeikansen en gaat daarom zijn logistieke capaciteit fors uitbreiden.
Collecties goed onthaald
De omzet van de Spaanse modegroep achter Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius en Massimo Dutti steeg in het eerste kwartaal van zijn boekjaar (van 1 februari tot 30 april) met 7% naar 8,2 miljard euro. Dat is wel beduidend minder dan de 13% groei die het bedrijf een jaar eerder neerzette. De nettowinst ging bijna 11% hoger, naar 1,3 miljard euro. In het eerste kwartaal van 2023 was er nog een winststijging met 54%.
Toch liggen de cijfers in de lijn van de verwachtingen. Inditex zelf noemt de resultaten “robuust”. Een jaar geleden profiteerde de retailer immers nog van een koopgolf na de pandemie. “De lente- en zomercollecties werden zeer goed onthaald door de klanten”, meldt de modegroep in een persbericht. Tussen 1 mei en 3 juni steeg de omzet bovendien opnieuw met 12%.
Sterke groeiopportuniteiten
Het bedrijf opende dit voorjaar bijkomende winkels in 28 markten en opende een eerste Zara in Oezbekistan. De retailer heropende ook 19 winkels en de webshop in Oekraïne. De teller staat nu op 5.698 winkels voor de hele groep. Massimo Dutti ging in China van start op het platform van JD.com. Om de online-omzet in Europa en de Verenigde Staten op te krikken, gaat de modereus hier van start met live shopping.
Inditex wijst op sterke groeiopportuniteiten: het bedrijf is actief in 214 markten, met een laag marktaandeel in een zeer versnipperde sector. Om verdere groei mogelijk te maken, gaat de groep dit en volgend jaar telkens 900 miljoen euro investeren in een forse uitbreiding van de logistieke capaciteit.