De Spaanse modeketen Zara heeft in Londen een conceptwinkel geopend, waar ze online en offline nauw met elkaar verbindt. Klanten kunnen er nog wel kleding passen, maar aankopen gebeuren volledig online.
Interactieve spiegels
Aankopen die in de pop-upwinkel van 200 m² voor 14u worden gedaan, worden nog dezelfde dag aan huis geleverd. Klanten zullen er ook geen medewerkers meer vinden achter de kassa: betalingen gebeuren volledig via Bluetooth, via apps of via een selfscankassa. In de pashokjes staan dan weer interactieve spiegels, die klanten aanbevelingen doen op basis van de kleding die ze momenteel passen.
De pop-upwinkel is open tot eind mei, wanneer de flagshipstore in Londen zijn deuren heropent na een grondige verbouwing. Zo wordt de oppervlakte van die winkel verdubbeld naar 4.500 m² en wordt er een volledig nieuw concept ingevoerd: er komt bijvoorbeeld een zone voor het ophalen van online bestellingen, waar klanten eenvoudig en zonder hulp van een medewerker hun kleding kunnen ophalen. Dat gebeurt dankzij een geautomatiseerd magazijn achter de winkel. Klanten moeten enkel een QR-code scannen of een pincode ingeven om hun online bestelling te ontvangen.
Aan de voorkant van de winkel komt op de eerste verdieping een glazen façade met speciale sensors, die afbeeldingen van de collecties zullen projecteren, wanneer klanten in de buurt komen. “Deze twee concepten zijn een nieuwe mijlpaal in onze strategie waarbij we onze winkels beter willen integreren met de online wereld”, zegt Pablo Isla, CEO van moederbedrijf Inditex.