Na H&M introduceert nu ook Zara gepersonaliseerde jeans. In drie winkels, waaronder de Kalverstraat in Amsterdam, kunnen klanten de denimcollectie van het Spaanse merk laten personaliseren.
Personalisatie met Zara Edited
Zara Edited is de eerste maatwerkservice van Zara, die klanten toelaat hun spijkerbroeken en -jasje een persoonlijk tintje te geven met borduurwerk. Ook online kunnen consumenten kledingstukken personaliseren of via de Zara-app: ze selecteren het gebied dat ze willen aanpassen en het lettertype en de kleur van het borduurwerk. Klanten kunnen zo geborduurde woorden toevoegen aan de voor- of achterkant van shorts, rokken en jasjes.
De testcollectie wordt op 27 maart gelanceerd en zal beschikbaar zijn in drie fysieke winkels: Plaza de Catalunya in Barcelona, de Kalvertraat in Amsterdam en de onlangs gerenoveerde vestiging aan de Corso Vittorio Emanuele in Milaan. Verder zal de service toegankelijk zijn in die drie landen plus het Verenigd Koninkrijk via het e-commerceplatform van de retailer, maakte moederbedrijf Inditex tegelijkertijd met de jaarresultaten voor 2018 bekend.
Trend in de denimsector
Opvallend: klanten hoeven niet meer te betalen voor de personalisatie: de prijs van deze stukken zal dezelfde zijn als van niet-gepersonaliseerde items. Alleen kunnen producten eenmaal gepersonaliseerd niet meer worden geretourneerd.
Het idee kwam er als antwoord op feedback van klanten en een stijgende vraag vanuit de markt: het ‘customizen’ van jeans is een opkomende trend in de denimsector, die eerder al opdook in de nu erg populaire jaren negentig van de vorige eeuw. Ook rivaal H&M lanceerde in zijn nieuwste winkelconcept een vergelijkbare service: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren.