CEO Pablo Isla van Inditex kondigt de lancering aan van de Zara webshop in maar liefst 106 nieuwe landen. Daarnaast verwacht de onderneming tegen 2020 al zijn acht modelabels wereldwijd online te kunnen aanbieden.
Wereldwijde visie
In de eerste helft van 2018 boekte Inditex sterke resultaten met een omzet van 12 miljard euro. Nu breidt dochterketen Zara de e-commerce uit van zowel de vrouwen-, mannen- als kinderafdeling en voegt in één klap 106 nieuwe landen aan de bestaande lijst toe, waardoor het modebedrijf deel uitmaakt van de online wereldmarkt. Afrikaanse landen zoals Angola, Ghana, Ivoorkust en Senegal, maar ook Caraïbische landen en Indonesië vallen onder de expansie. Daarnaast wil Inditex inzetten op grote winkels waar klanten kleding kunnen passen om later online te kopen. Zo wil de holding de online verkoop integreren met een winkelnetwerk.
Praktisch gezien zullen de orders verwerkt worden vanuit het hoofdkantoor in Spanje. Klanten kunnen bestellingen plaatsen in euro, inclusief verzend- en importkosten. De leveringen gebeuren binnen zeven werkdagen, uiteraard afhankelijk van de bestemming. Zara kiest voor zijn webshops voor populaire betaalmethoden zoals Paypal of de meest gebruikte kredietkaarten. Er wordt ook een uitgebreide klantenservice opgericht in het Engels en Frans, waarbij de keten inspeelt op de noden van de nieuwe locaties.
Moederbedrijf Inditex wilt tegen 2020 al zijn acht labels wereldwijd online aanbieden: het gaat naast Zara over Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Pull&Bear, Stradivarius, Uterqüe en Zara Home. De uitbreidingen staan in het teken van de strategie om andere modebedrijven achter zich te laten. Zo biedt Zara sinds augustus 2018 ook thuislevering aan vanuit winkels zelf, om overstock tegen te gaan en een snellere service te bieden.