De Spaanse modegroep Inditex heeft ondanks het warme herfstweer opnieuw een sterk kwartaal achter de rug: de omzetgroei vertraagde wel wat, maar de winstcijfers maken indruk.
Uitdagingen
Inditex, het moederbedrijf van Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear en Bershka, heeft in de eerste negen maanden van dit jaar de omzet met 11% zien stijgen naar 25,6 miljard euro. De nettowinst groeide met een derde van 3,1 miljard naar 4,1 miljard euro. Weliswaar bedroeg de omzetstijging in het derde kwartaal slechts 6,6%, iets onder de verwachtingen. Maar intussen trekt de verkoop weer aan, meldt de groep: tussen 1 november en 11 december steeg de omzet met 14%. De retailer zegt dan ook tevreden te zijn over de resultaten tot nu toe dit jaar.
Met deze cijfers doet Inditex het beter dan de meeste sectorgenoten, ondanks enkele uitdagingen, zoals het warme herfstweer in Europa en de recente controverse rond een reclamecampagne van Zara met mannequins die in witte doeken waren gewikkeld – een beeld dat sommige consumenten deed denken aan de beelden van lijken in Gaza.
Tweedehands
Inditex investeert in minder maar grotere fysieke winkels, in online en in logistiek om nieuwe collecties sneller in de winkels en bij de klanten te krijgen. Dat is ook noodzakelijk, want fastfashionspelers worden in toenemende mate uitgedaagd door nieuwkomers zoals de Chinese mode-app Shein, die de Westerse markt overspoelt met spotgoedkope mode-items van soms dubieuze kwaliteit.
Recent breidde dochterketen Zara zijn tweedehandsdienst Pre-Owned uit naar veertien bijkomende Europese landen. Op het platform kunnen consumenten kledij verkopen, doneren of laten repareren. In de Benelux ging de service op 12 december van start.